10 INNSIKTER FOR
2022

Nasjonal famling til samling

Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Det er greit å være stolt av det norske igjen. 8 av 10 mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. Det norske er nært, trygt og godt: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. En følelse av verdifellesskap som ikke handler om selvgodhet og nasjonalisme, men om ydmyk stolthet over det verneverdige samfunnet vi har bygget og gjerne deler med andre.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Debatten om hva det vil si å være norsk har dukket opp med (u)jevne mellomrom helt siden Bjørnstjerne Bjørnsons dager. Sist i februar 2022. Men det eneste man enes om, er at ingen er enig om hva det betyr være norsk. Noen sier det norske ikke finnes,  mens andre trekker frem brunost og tur i marka. Kanskje smaker hele diskusjonen av nasjonalisme, noe som klinger dårlig for de fleste. Men likevel: 8 av 10 nordmenn er stolte av å være norske, og mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. De vet hva det er og hvordan det føles, selv uten å sette presise ord på det. Nå er det igjen greit å være stolt av det norske. Bjørnstjerne would approve.

Hvorfor skjer det?

Vi ser eøkende bevissthet om verdiene samfunnet vårt er bygget på. Utsatt for ytre trusler og påvirkning trer kjerneverdiene våre tydeligere frem. På spørsmål om hva nordmenn setter mest pris på ved Norge havner trygghet, fellesskap, velferd og frihet på topp. Verdier vi setter ekstra pris på etter et dramatisk tiår. Fra 22. juli 2011, via migrant- og flyktningskrisen, Trump i USA, globalisering, polarisering og økende ulikhet og frem til pandemi og krig i dag. Vi innser at ikke alle deler våre verdier, men at de er verdt å beskytte.

Hva betyr det?

Noen kaller det globaliseringens død. Vi vil orientere oss mer lokalt, nasjonalt og mot vår egen kultursfære. Det norske er nært, trygt og bra: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. Ikke med selvgodhet og nasjonalisme, men med ydmyk stolthet over samfunnet vi har bygget, og som vi gjerne deler med andre. Selv de som ikke er stolte av å være norske, er stolte av Norge.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
7 av 10

Nordmenn flest er fornøyd med det norske samfunnet.

71% sier de er svært eller ganske fornøyd med det norske samfunnet slik det fungerer i dag. Menn er mer fornøyd enn kvinner. Nordlendinger er mindre fornøyd enn folk i andre landsdeler.
8 av 10

De aller fleste mener det er viktig å ta vare på en norsk identitet og egenart.

Vi ba befolkningen plassere seg langs en skala fra "ikke viktig å ta vare på norsk identitet og egenart i dagens verden" til "viktig....". 8 av 10 plasserte seg i Team Norsk Identitet. Dette var før Ukrainakrigen, som vi antar bidrar til ennå høyere tall.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Nasjonal famling til samling

Det er greit å være stolt av det norske igjen. 8 av 10 mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. Det norske er nært, trygt og godt: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. En følelse av verdifellesskap som ikke handler om selvgodhet og nasjonalisme, men om ydmyk stolthet over det verneverdige samfunnet vi har bygget og gjerne deler med andre.

hva skjer?

Debatten om hva det vil si å være norsk har dukket opp med (u)jevne mellomrom helt siden Bjørnstjerne Bjørnsons dager. Sist i februar 2022. Men det eneste man enes om, er at ingen er enig om hva det betyr være norsk. Noen sier det norske ikke finnes,  mens andre trekker frem brunost og tur i marka. Kanskje smaker hele diskusjonen av nasjonalisme, noe som klinger dårlig for de fleste. Men likevel: 8 av 10 nordmenn er stolte av å være norske, og mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. De vet hva det er og hvordan det føles, selv uten å sette presise ord på det. Nå er det igjen greit å være stolt av det norske. Bjørnstjerne would approve.

Hvorfor skjer det?

Vi ser eøkende bevissthet om verdiene samfunnet vårt er bygget på. Utsatt for ytre trusler og påvirkning trer kjerneverdiene våre tydeligere frem. På spørsmål om hva nordmenn setter mest pris på ved Norge havner trygghet, fellesskap, velferd og frihet på topp. Verdier vi setter ekstra pris på etter et dramatisk tiår. Fra 22. juli 2011, via migrant- og flyktningskrisen, Trump i USA, globalisering, polarisering og økende ulikhet og frem til pandemi og krig i dag. Vi innser at ikke alle deler våre verdier, men at de er verdt å beskytte.

Hva betyr det?

Noen kaller det globaliseringens død. Vi vil orientere oss mer lokalt, nasjonalt og mot vår egen kultursfære. Det norske er nært, trygt og bra: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. Ikke med selvgodhet og nasjonalisme, men med ydmyk stolthet over samfunnet vi har bygget, og som vi gjerne deler med andre. Selv de som ikke er stolte av å være norske, er stolte av Norge.

7 av 10
8 av 10

Nordmenn flest er fornøyd med det norske samfunnet.

71% sier de er svært eller ganske fornøyd med det norske samfunnet slik det fungerer i dag. Menn er mer fornøyd enn kvinner. Nordlendinger er mindre fornøyd enn folk i andre landsdeler.

De aller fleste mener det er viktig å ta vare på en norsk identitet og egenart.

Vi ba befolkningen plassere seg langs en skala fra "ikke viktig å ta vare på norsk identitet og egenart i dagens verden" til "viktig....". 8 av 10 plasserte seg i Team Norsk Identitet. Dette var før Ukrainakrigen, som vi antar bidrar til ennå høyere tall.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.