10 INNSIKTER FOR
2022

Slett meg

Du trenger ikke vite alt om meg.
Du trenger ikke vite alt om meg.
Innhold vi deler i sosiale medier i dag kan brukes mot oss senere. Men hvorfor må vi bekymre oss over det? Brukerne vil kreve mer kontroll over eget innhold i sosiale medier. Snart vil de samme algoritmene som styrer hvilket innhold vi får se fra andre, anvendes til å begrense hva andre får se av vårt.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

Hva skjer?

Vi deler meninger, innfall og øyeblikk i sosiale medier. Men innhold vi deler i dag kan brukes mot oss senere. Vi endrer oss. Tidene endrer seg. Vi vil unngå at arbeidsgivere, barn eller kjærester graver frem gammel moro. Så hvorfor ikke bare la være å dele? Vel, it´s complicated, som det heter. Sosiale medier er en sosial nødvendighet for de fleste. Og de må ha inntekter. Da gjenstår, grovt sett, to valg: Dele med alle og akseptere at innholdet finnes til evig tid om man ikke aktivt sletter det. Eller dele forgjengelig innhold som forsvinner automatisk etter kort tid. Men hvorfor må vi velge? Forklaringen er ikke teknisk, men kommersiell. Medieplattformene, ikke brukerne selv, rår over brukerdataene og innholdet. Vi tror det blir annerledes fremover. Brukerne krever eierskap og kontroll over egne data og innhold.

Hvorfor skjer det?

Tre drivere peker seg ut. For det første tech-selskapenes stadig mer invaderende jakt på verdifulle brukerdata, noe som skaper skepsis og mistillit hos brukere og myndigheter. For det andre bygger enkelte techselskaper, med Apple i spissen, inn personvernfunksjoner som gir brukerne kontroll på bekostning av medieplattformene. Og til sist endringer i brukeratferd: folk deler og deltar mindre på åpne plattformer som Facebook og Instagram, mens TikTok og andre flyktige, mobile medier øker.  Pengene ligger fortsatt i de brede åpne plattformene, som vil  kjempe for å beholde brukerinnholdet.

Hva betyr det?

Brukerne vil selv bestemme om, og når, deres innhold og data skal slettes. Forvent mer finmaskede funksjoner for kontroll,  for eksempel muligheten til å selv sette en «delete by» dato. Kanskje vil noen automatisk skjule et bilde etter tre år for alle andre enn nære venner. De samme algoritmene som avgjør hvem som får se innleggene våre, kan trenes til å forstå hvem vi ønsker ikke skal se dem. Selve forretningsmodellen i digitale medier kan utfordres av krav om kontroll hvis brukerne krever sin andel av inntekten fra annonsører som betaler for å nå dem. Reguleringsivrige myndigheter, spesielt EU, kan tenkes å gi brukerne juridisk råderett over egne data. Det vil koste dyrt for Facebook, Google og annonsører. Vi kan være på vei inn i en periode med innovasjon, disrupsjon og nye modeller for digitale kunderelasjoner.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
46%

Mange er skeptisk til hvordan persondata behandles.

Nesten halvparten av befolkningen er bekymret for datasikkerhet rundt behandling av deres persondata. De mangler følelsen av kontroll over hvilke data de deler, hvem som har tilgang og hva det brukes til.
274

Vi deler innhold med mange vi ikke kjenner godt.

Vi har i gjennomsnitt 274 venner i sosiale medier. 1 av 5 brukere har over 700 venner. Det er ikke sikkert alle trenger å se alt vi legger ut til evig tid. Likevel har sosiale medieplattformene gjort det ganske komplisert for oss å styre hvem som får se hva til hvilken tid.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Slett meg

Innhold vi deler i sosiale medier i dag kan brukes mot oss senere. Men hvorfor må vi bekymre oss over det? Brukerne vil kreve mer kontroll over eget innhold i sosiale medier. Snart vil de samme algoritmene som styrer hvilket innhold vi får se fra andre, anvendes til å begrense hva andre får se av vårt.

Hva skjer?

Vi deler meninger, innfall og øyeblikk i sosiale medier. Men innhold vi deler i dag kan brukes mot oss senere. Vi endrer oss. Tidene endrer seg. Vi vil unngå at arbeidsgivere, barn eller kjærester graver frem gammel moro. Så hvorfor ikke bare la være å dele? Vel, it´s complicated, som det heter. Sosiale medier er en sosial nødvendighet for de fleste. Og de må ha inntekter. Da gjenstår, grovt sett, to valg: Dele med alle og akseptere at innholdet finnes til evig tid om man ikke aktivt sletter det. Eller dele forgjengelig innhold som forsvinner automatisk etter kort tid. Men hvorfor må vi velge? Forklaringen er ikke teknisk, men kommersiell. Medieplattformene, ikke brukerne selv, rår over brukerdataene og innholdet. Vi tror det blir annerledes fremover. Brukerne krever eierskap og kontroll over egne data og innhold.

Hvorfor skjer det?

Tre drivere peker seg ut. For det første tech-selskapenes stadig mer invaderende jakt på verdifulle brukerdata, noe som skaper skepsis og mistillit hos brukere og myndigheter. For det andre bygger enkelte techselskaper, med Apple i spissen, inn personvernfunksjoner som gir brukerne kontroll på bekostning av medieplattformene. Og til sist endringer i brukeratferd: folk deler og deltar mindre på åpne plattformer som Facebook og Instagram, mens TikTok og andre flyktige, mobile medier øker.  Pengene ligger fortsatt i de brede åpne plattformene, som vil  kjempe for å beholde brukerinnholdet.

Hva betyr det?

Brukerne vil selv bestemme om, og når, deres innhold og data skal slettes. Forvent mer finmaskede funksjoner for kontroll,  for eksempel muligheten til å selv sette en «delete by» dato. Kanskje vil noen automatisk skjule et bilde etter tre år for alle andre enn nære venner. De samme algoritmene som avgjør hvem som får se innleggene våre, kan trenes til å forstå hvem vi ønsker ikke skal se dem. Selve forretningsmodellen i digitale medier kan utfordres av krav om kontroll hvis brukerne krever sin andel av inntekten fra annonsører som betaler for å nå dem. Reguleringsivrige myndigheter, spesielt EU, kan tenkes å gi brukerne juridisk råderett over egne data. Det vil koste dyrt for Facebook, Google og annonsører. Vi kan være på vei inn i en periode med innovasjon, disrupsjon og nye modeller for digitale kunderelasjoner.

46%
274

Mange er skeptisk til hvordan persondata behandles.

Nesten halvparten av befolkningen er bekymret for datasikkerhet rundt behandling av deres persondata. De mangler følelsen av kontroll over hvilke data de deler, hvem som har tilgang og hva det brukes til.

Vi deler innhold med mange vi ikke kjenner godt.

Vi har i gjennomsnitt 274 venner i sosiale medier. 1 av 5 brukere har over 700 venner. Det er ikke sikkert alle trenger å se alt vi legger ut til evig tid. Likevel har sosiale medieplattformene gjort det ganske komplisert for oss å styre hvem som får se hva til hvilken tid.

Koblinger:

metatrender
trendhistorier
Tidligere innsikter
bransjer
Ingen aktuelle
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.