10 INNSIKTER FOR
2022

Sosiale betennelser

Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Inntil nylig var kanselleringskultur noe de praktiserte i utlandet. Nå sier halvparten av den norske befolkningen at de har meninger de kvier seg for å uttrykke. Mange er lei det betente klimaet, polarisering og dårlig stemning. De vil heller ha fellesskap og respekt.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Inntil nylig var kanselleringskultur noe de drev med i utlandet, spesielt innen kultur og akademia. Fenoménet angikk ikke folk flest. Men nå er det annerledes: Faktisk har halvparten av befolkningen i Norge meninger de unnlater å uttrykke sosialt. Ikke fordi meningene er ekstreme men fordi de vil unngå konflikt, dårlig stemning eller at noen skal la seg krenke. De kansellerer seg selv av hensyn til andre, og for selv å unngå ubehag. Men nå er mange lei. Folk vil heller dyrke toleranse og fellesskap.

hvorfor skjer det?

En åpenbar driver er filterboblene på sosiale medier der subjektive sannheter (og «sannheter») dyrkes. Under dette ligger at langt flere temaer enn før forstås gjennom politiske og moralske briller. Mange av holdningene, begrepene og temaene er importert fra utlandet. Innvandring, kjønnsidentitet, religion, klima og politikk er de mest følsomme. Men nå har også tidligere «ufarlige» temaer som mat, barneoppdragelse, fritidsaktiviteter og transport blitt betente, med potensiale til å skape sosialt ubehag. Vi kaller det sosiale betennelser, og de blir bare verre om de ikke lindres.

hva betyr det?

Potensialet stort for konflikter blant venner og kolleger. Toleransen for andres syn virker lav rundt betente temaer. Men virkeligheten er annerledes. Folks meninger ligger stort sett i midten, men likevel får ytterkantene mest oppmerksomhet. Vårt råd er å være på lag med de som setter pris på det samlende fremfor splittende. Mange forbrukere vil orientere seg mot aktører som står for verdier og interesser som bringer oss sammen fremfor polariserer. Folk ønsker ikke konflikt og dårlig stemning, spesielt ikke om «ubetydelige» hverdagslige temaer. Nå vil de ha fellesskap.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
1 av 2

Flere enn antatt har meninger de ikke føler er greit å gi uttrykk for.

Halvparten av landets befolkning mellom 15-79 har slike meninger. Det er litt flere menn enn kvinner som mener dette, og langt flere unge eller eldre.
46%

Frykt og sosialt ubehag er grunnen til at man kansellerer seg selv.

"Vil unngå konflikt, orker ikke ta diskusjonen" er begrunnelsen flest (46%) oppgir som forklaring på hvorfor de ikke føler de kan gi uttrykk for egne meninger. De unge er mest konfliktsky.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Sosiale betennelser

Inntil nylig var kanselleringskultur noe de praktiserte i utlandet. Nå sier halvparten av den norske befolkningen at de har meninger de kvier seg for å uttrykke. Mange er lei det betente klimaet, polarisering og dårlig stemning. De vil heller ha fellesskap og respekt.

hva skjer?

Inntil nylig var kanselleringskultur noe de drev med i utlandet, spesielt innen kultur og akademia. Fenoménet angikk ikke folk flest. Men nå er det annerledes: Faktisk har halvparten av befolkningen i Norge meninger de unnlater å uttrykke sosialt. Ikke fordi meningene er ekstreme men fordi de vil unngå konflikt, dårlig stemning eller at noen skal la seg krenke. De kansellerer seg selv av hensyn til andre, og for selv å unngå ubehag. Men nå er mange lei. Folk vil heller dyrke toleranse og fellesskap.

hvorfor skjer det?

En åpenbar driver er filterboblene på sosiale medier der subjektive sannheter (og «sannheter») dyrkes. Under dette ligger at langt flere temaer enn før forstås gjennom politiske og moralske briller. Mange av holdningene, begrepene og temaene er importert fra utlandet. Innvandring, kjønnsidentitet, religion, klima og politikk er de mest følsomme. Men nå har også tidligere «ufarlige» temaer som mat, barneoppdragelse, fritidsaktiviteter og transport blitt betente, med potensiale til å skape sosialt ubehag. Vi kaller det sosiale betennelser, og de blir bare verre om de ikke lindres.

hva betyr det?

Potensialet stort for konflikter blant venner og kolleger. Toleransen for andres syn virker lav rundt betente temaer. Men virkeligheten er annerledes. Folks meninger ligger stort sett i midten, men likevel får ytterkantene mest oppmerksomhet. Vårt råd er å være på lag med de som setter pris på det samlende fremfor splittende. Mange forbrukere vil orientere seg mot aktører som står for verdier og interesser som bringer oss sammen fremfor polariserer. Folk ønsker ikke konflikt og dårlig stemning, spesielt ikke om «ubetydelige» hverdagslige temaer. Nå vil de ha fellesskap.

1 av 2
46%

Flere enn antatt har meninger de ikke føler er greit å gi uttrykk for.

Halvparten av landets befolkning mellom 15-79 har slike meninger. Det er litt flere menn enn kvinner som mener dette, og langt flere unge eller eldre.

Frykt og sosialt ubehag er grunnen til at man kansellerer seg selv.

"Vil unngå konflikt, orker ikke ta diskusjonen" er begrunnelsen flest (46%) oppgir som forklaring på hvorfor de ikke føler de kan gi uttrykk for egne meninger. De unge er mest konfliktsky.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.