10 INNSIKTER FOR
2022

Direct action

All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Den folkelige aktivismen er tilbake, men denne gang er det ingen stor ideologisk kamp som utkjempes. Kampene er populistiske, interessedrevne og lokale. Og aktivismen virker. Folk forventer å bli hørt av selskaper og myndigheter. Men møt dem med autentisitet og oppriktighet: falskhet blir gjennomskuet.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

2019 ble det store norske opprørsåret. Vi fikk bunadsgerilja, ulvekamp, bompengeopprør, klimabrøl og kamp mot vindmøller på land. Titusenvis tok til gatene, millioner til sosiale medier. Mange fikk gjennomslag. Senterpartiet vant kommunevalget. Klima havnet øverst på politiernes agenda. Sykehus ble reddet. Aktivismen virket. Og det fortsatte: Oppdeling av sammenslåtte fylker. Subsidierte strømpriser. Drevet frem av en gjenoppstått folkelig aktivisme. Men det er ingen stor ideologisk kamp som kjempes. Sakene er populistiske, interessedrevne og ofte lokale.

hvorfor skjer det?

Den mest grunnleggende driveren er antagelig økende sosiale forskjeller, svekket tillit og (opplevd) større avstand mellom «folk flest» og «den styrende eliten». De mange avsløringene om hel- eller halvkorrupte Stortingspolitikere skaper heller ikke tillit. Videre forklarer den fragmenterte politiske situasjonen i landet mye. Uten dominerende partier, blir de alle mer sårbare for aktivistiske velgerstrømninger på tvers av politiske skillelinjer. Politikerne må faktisk lytte til folket. Og selvsagt: Sosiale medier gjør organisering av og deltagelse i folkelig ad-hoc aktivisme enkelt.

hva betyr det?

Myndigheter og selskaper må bygge tillit gjennom å fremme en kultur for åpenhet og medvirkning. Både internt og mot kunder og samfunn. Forutsatt at det er ekte og oppriktig. Falskhet gjennomskues raskt. Spill gjerne på folks engasjement ved å bidra til å løfte frem eller løse hjertesakene deres. Men ta vare på det folkelige eierskapet for å unngå beskyldninger om at du kupper saken. Vår oppfordring:  Ikke bare tenk på _hvorfor_ du eksisterer.  Tenk også på _hvordan_ du eksisterer: Prisgitt folket og kundene. De har lært at de får gjennomslag hvis de sier fra.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
28%

1 million nordmenn har deltatt i aktivisme i løpet av det siste året.

Over 1 million nordmenn, eller 28% av befolkningen mellom 15-79, har deltatt i fysisk demonstrasjon eller digital nettaktivisme i løpet av det siste året. Lokale temaer engasjerer mest: Hele 10% i befolkningen, over 400.000 personer, har deltatt i fysisk demonstrasjon mot sentralisering.
50%

Halvparten av folket føler avmakt overfor "makta".

Så mange som halvparten av befolkningen føler de har liten påvirkning på saker som angår deres egen hverdag, fordi de som sitter med makta ikke bryr seg om vanlige folks ønsker og behov. Her ligger mye av forklaringen på hvorfor mange engasjerer seg. Og motsatt: melder seg ut.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Direct action

Den folkelige aktivismen er tilbake, men denne gang er det ingen stor ideologisk kamp som utkjempes. Kampene er populistiske, interessedrevne og lokale. Og aktivismen virker. Folk forventer å bli hørt av selskaper og myndigheter. Men møt dem med autentisitet og oppriktighet: falskhet blir gjennomskuet.

hva skjer?

2019 ble det store norske opprørsåret. Vi fikk bunadsgerilja, ulvekamp, bompengeopprør, klimabrøl og kamp mot vindmøller på land. Titusenvis tok til gatene, millioner til sosiale medier. Mange fikk gjennomslag. Senterpartiet vant kommunevalget. Klima havnet øverst på politiernes agenda. Sykehus ble reddet. Aktivismen virket. Og det fortsatte: Oppdeling av sammenslåtte fylker. Subsidierte strømpriser. Drevet frem av en gjenoppstått folkelig aktivisme. Men det er ingen stor ideologisk kamp som kjempes. Sakene er populistiske, interessedrevne og ofte lokale.

hvorfor skjer det?

Den mest grunnleggende driveren er antagelig økende sosiale forskjeller, svekket tillit og (opplevd) større avstand mellom «folk flest» og «den styrende eliten». De mange avsløringene om hel- eller halvkorrupte Stortingspolitikere skaper heller ikke tillit. Videre forklarer den fragmenterte politiske situasjonen i landet mye. Uten dominerende partier, blir de alle mer sårbare for aktivistiske velgerstrømninger på tvers av politiske skillelinjer. Politikerne må faktisk lytte til folket. Og selvsagt: Sosiale medier gjør organisering av og deltagelse i folkelig ad-hoc aktivisme enkelt.

hva betyr det?

Myndigheter og selskaper må bygge tillit gjennom å fremme en kultur for åpenhet og medvirkning. Både internt og mot kunder og samfunn. Forutsatt at det er ekte og oppriktig. Falskhet gjennomskues raskt. Spill gjerne på folks engasjement ved å bidra til å løfte frem eller løse hjertesakene deres. Men ta vare på det folkelige eierskapet for å unngå beskyldninger om at du kupper saken. Vår oppfordring:  Ikke bare tenk på _hvorfor_ du eksisterer.  Tenk også på _hvordan_ du eksisterer: Prisgitt folket og kundene. De har lært at de får gjennomslag hvis de sier fra.

28%
50%

1 million nordmenn har deltatt i aktivisme i løpet av det siste året.

Over 1 million nordmenn, eller 28% av befolkningen mellom 15-79, har deltatt i fysisk demonstrasjon eller digital nettaktivisme i løpet av det siste året. Lokale temaer engasjerer mest: Hele 10% i befolkningen, over 400.000 personer, har deltatt i fysisk demonstrasjon mot sentralisering.

Halvparten av folket føler avmakt overfor "makta".

Så mange som halvparten av befolkningen føler de har liten påvirkning på saker som angår deres egen hverdag, fordi de som sitter med makta ikke bryr seg om vanlige folks ønsker og behov. Her ligger mye av forklaringen på hvorfor mange engasjerer seg. Og motsatt: melder seg ut.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.