10 INNSIKTER FOR
2022

Klikk og vent

Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Prisene og usikkerheten stiger. Forbrukernes tillit til økonomien faller. Handelsnæringen har opplevd rekordsalg under pandemien. Men det vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. De vil kanskje Ikke kjøpe like mye, men vil fortsatt handle riktig og viktig.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Prisene og utryggheten stiger. Forbrukernes tiltro til økonomien faller. Handelsbransjen har nytt godt av rekordomsetning på nett og i butikk under pandemien. Men den vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. Vi ser tendenser til svakere vekst for netthandelen. Opinions forbrukertillitsindeks (CCI) har falt som en sten siden nyttår. Det er som regel et tegn på redusert forbruksvekst i nær fremtid.

hvorfor skjer det?

Noen forklaringer er åpenbare: Høye priser, stigende renter og økonomisk usikkerhet knyttet til krig og uro i verden. Disse kommer på toppen av en allerede tydelig dreining mot et mer verdibasert forbruk, drevet av hensyn til bærekraft og ønsket om å redusere prestasjons- og kjøpepress i samfunnet. Flere opplevelser. Færre ting.

hva betyr det?

Mange vil sette dyre eller «unødige» kjøp på pause en stund. De som fortsatt har god råd blir mer opptatt av kvalitet (varighet) og essens (viktig, nødvendig). Flere vil bli opptatt av gode priser, deals og tilbud. Konkurransen om forbrukernes penger og lojalitet blir ikke mindre intens, og kvaliteten må opp på både produkter og kundeopplevelser. For nordmenn flest har fortsatt god råd. De vil ikke bare handle billigere, de vil også handle bedre.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
-20

Rekordlav forbrukertillit etter første kvartal.

-20 ved utgangen av mars 2022 er laveste poengsum vi noen sinne har registrert i Opinions Consumer Confidence Index (CCI) som måler forbrukernes tillit til egen og landets økonomi fremover. Strømpriser, prisøkning og Ukraina-krigen sender tilliten til bunns. Det pleier å varsle kommende forbruksbrems.
72%

De fleste har ambisjon om å redusere forbruket, selv før verden gikk over styr.

7 av 10 norske forbrukere sier de ønsker å redusere forbruket sitt og kjøpe færre ting fremover. Dette svarte de allerede høsten 2021, før før Ukrainakrisen og før prisøkninger på strøm, bensin, mat og banklån slo til for fullt.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Klikk og vent

Prisene og usikkerheten stiger. Forbrukernes tillit til økonomien faller. Handelsnæringen har opplevd rekordsalg under pandemien. Men det vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. De vil kanskje Ikke kjøpe like mye, men vil fortsatt handle riktig og viktig.

hva skjer?

Prisene og utryggheten stiger. Forbrukernes tiltro til økonomien faller. Handelsbransjen har nytt godt av rekordomsetning på nett og i butikk under pandemien. Men den vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. Vi ser tendenser til svakere vekst for netthandelen. Opinions forbrukertillitsindeks (CCI) har falt som en sten siden nyttår. Det er som regel et tegn på redusert forbruksvekst i nær fremtid.

hvorfor skjer det?

Noen forklaringer er åpenbare: Høye priser, stigende renter og økonomisk usikkerhet knyttet til krig og uro i verden. Disse kommer på toppen av en allerede tydelig dreining mot et mer verdibasert forbruk, drevet av hensyn til bærekraft og ønsket om å redusere prestasjons- og kjøpepress i samfunnet. Flere opplevelser. Færre ting.

hva betyr det?

Mange vil sette dyre eller «unødige» kjøp på pause en stund. De som fortsatt har god råd blir mer opptatt av kvalitet (varighet) og essens (viktig, nødvendig). Flere vil bli opptatt av gode priser, deals og tilbud. Konkurransen om forbrukernes penger og lojalitet blir ikke mindre intens, og kvaliteten må opp på både produkter og kundeopplevelser. For nordmenn flest har fortsatt god råd. De vil ikke bare handle billigere, de vil også handle bedre.

-20
72%

Rekordlav forbrukertillit etter første kvartal.

-20 ved utgangen av mars 2022 er laveste poengsum vi noen sinne har registrert i Opinions Consumer Confidence Index (CCI) som måler forbrukernes tillit til egen og landets økonomi fremover. Strømpriser, prisøkning og Ukraina-krigen sender tilliten til bunns. Det pleier å varsle kommende forbruksbrems.

De fleste har ambisjon om å redusere forbruket, selv før verden gikk over styr.

7 av 10 norske forbrukere sier de ønsker å redusere forbruket sitt og kjøpe færre ting fremover. Dette svarte de allerede høsten 2021, før før Ukrainakrisen og før prisøkninger på strøm, bensin, mat og banklån slo til for fullt.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.