Den Smarte forbruker

Den deilige følelsen av smarte løsninger som gir bedre tid, god service og maks verdi for pengene.
Aktuell siden
2018

Folk har skjønt at det alltid finnes en bedre deal hvis man er smart og følger med. De ser ingen grunn til å være lojal kunde, tvert i mot.

Shoppere har aldri hatt flere muligheter til å gjøre enkle og smarte kjøp enn i dag. Vi kan kan sammenligne priser på nett, betale med mobilen og få varene levert på døra samme dag. Vi kan melde oss inn i kundeklubber med saftige rabatter for den som følger med. Global netthandel visker ut grenser. Konkurransen er hard og forbrukerne har for lengst forstått at de har lite å tjene på å være lojale. Tvert i mot: den smarte shopper bruker digitale tjenester til å finne deals som sparer penger og nye tjenester som forenkler hverdagen. Orker man ikke selv å følge med, finnes en flora av effektive, digitale løsninger som gjør det for deg. Forbrukerne blir ikke mer lojale fremover, tvert i mot: De færreste tror på løfter om «alltid lave priser».

Men smarthet handler ikke bare om lave priser, det handler også om verdi for pengene. En verdi som kan måles i bedre tid eller god service. Folk elsker kampanjer og rabatter, men ønsker seg samtidig en sømløs hverdag uten overflod av valg. Folk elsker den deilige følelsen av å gjøre optimale valg fra en buffet av tilbud. Men de trenger hjelp til valget. Fler vil betale for forenkling gjennom smart teknologi, kjøpsveiledende service eller tidsbesparende tjenester som hjemlevering og monteringshjelp. Noen forenkler hverdagens valg ved å tegne abonnement på produkter og tjenester. Forbrukernes makt vil styrkes som resultat av mange valgmuligheter og globalisert konkurranse. Men nettopp i overfloden av valg ligger også mulighetene for deg. Kompleksiteten skaper behov for smartere kundereiser: Konkurransen om shopperne ble tidligere avgjort med beste beliggenhet og sterkeste merkevare. Fremover vil det stadig mer handle om å tilby den beste kundeopplevelsen.

Sparing i fond

1 av 2
Andel som sparer i fond. Det er flere enn noengang, etter sterk økning siste fem år.
Kilde:
Opinion

Koronanetthandel

37%
Sier de handlet mer på nett under koronaperioden enn før.
Kilde:
Opinion

Prisjegere

7 av 10
Andel i befolkningen som sammenligner priser for å finne beste deals når de skal handle.

Butikk er best

55%
Et lite flertall foretrekker å handle i fysisk butikk (14% foretrekker nett, resten midt i mellom).
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
2015
Kjappe Kjøp
Kundereisen krympes og gir kortere vei til kjøp og betaling.

Shopper og selger har felles interesse: Raskest og enklest mulig kjøp, betaling og levering. På nett og fysisk. Anført av Amazon har kjøp, betaling og levering blitt stadig enklere og raskere. Vi får selvbetjente kasser i butikken og sømløs ett-klikks betaling på nett med hjemlevering samme dag med mobilen som lommebok. Kundereisen blir kortere. Tid fra oppdagelse til kjøp kortes dramatisk ned, bl.a. gjennom sosial shopping i sosiale medier. Det blir færre muligheter til å påvirke kunden underveis.

les mer
Siden
2015
Smarte Deals
Illojale shoppere lar det gå sport i å finne de beste kjøpene.

Kampen om lommeboken er knallhard: Black Friday, kundeklubber, rabattkuponger og «sales-events» etter amerikansk modell. Jakten på dealen har blitt sport for mange, spesielt på nett i koronatiden. Mange joiner titalls kundeklubber for å sammenligne tilbud. Pristjenestene på nett blir smartere. «Harry-handelen» kommer tilbake, men nå er det på nett det skjer. Vi vil se mindre lojalitet og høyere forventninger om ekstremsalg og rabatter, mens giganter som Zalando og Amazon presser priser, tempo og innovasjon.

les mer
Siden
2020
Sosial Shopping
Direkte dialog mellom mennesker gjør shopping gøy.

Vi har snakket om det lenge, men nå ser det ut til at sosial shopping er i ferd med å slå igjennom. Mulighet til å snakke med ekte mennesker og ha felles opplevelser i forbindelse med netthandel. I Asia har live-shopping blitt en viktig shoppingkanal med gode resultater. Shoppere opplever live-shopping som en effektiv kanal som gir kundene mulighet til å få gode råd og inspirasjon live. Økende netthandel, spesielt under pandemien, satt fart i utviklingen også her hjemme. Mange småaktører holdt hodet over vannet gjennom live-shopping events på Instagram. Sosiale medier som kanal, og særlig samarbeid med influencers, spiller nøkkelroller i den videre utviklingen av sosiale shoppingkanaler.

les mer
Siden
2023
Sportslig sparing
Det er ingen skam å snu på krona, nå blir sparing sport og underholdning.

Det er ingen ingen skam å handle på salg, for nå er det trendy. Smarte triks for bedre privatøkonomi florerer, og mange gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp og unngå sløsing. For mange går det sport i det,  personlig økonomi blir underholdning, drevet av inspirerende apper, motiverende influensere og nettsteder som samler gode deals. Naboer konkurrerer om å spare strøm, ungdom investerer i spekulative aksjer. TikTok er full av underholdende tips for å tjene eller spare penger, helst med umiddelbare resultater. Belønningen er følelsen av kontroll og av å handle smart og ansvarlig. Personlig økonomi vokser fram som en ny kulturell arena og underholdningskategori med bredt nedslagsfelt.

les mer

Inspirasjon fra Trendbasen

Morsomme og lønnsomme belønninger

Mange er opptatt av å spare penger, men det trenger slett ikke være kjedelig. Tvert i mot har det gått sport i sparing. Belønningsapper som Stepler og Hold gir deg poeng etter hvor mange skritt du går,  eller hvis holder deg unna mobilen. Poengene kan byttes i belønninger,  alt fra gavekort på Storytel til brus på Narvesen. Rabble Cashback bringer en digital versjon av en klassisk og populær amerikansk salgsmekanikk (cashback). Det funker som en “omvendt kupong” der du kjøper produktene først og får rabatten etterpå. Tjenesten samler hundrevis av tilbud på tvers av merkevarer og kjeder. Man handler som normalt, skanner kvitteringen i appen og får pengene utbetalt på konto. Det er penger å tjene på belønninger, både for forbruker og merkevarer.

Apper og tjenester gjør det lønnsomt å være illojal

Inflasjon og prisøkning på dagligvarer har satt fart på nordmenns sult etter gode deals. Som bekreftelse på en trend vi lenge har pekt på i Consumer Stories, har en rekke digitale tjenester poppet opp for å hjelpe shoppere å finne de beste tilbudene på tvers av kjeder. For eksempel eTilbudsavis og Mattilbud som begge samler tilbudsaviser fra alle kjedene i en og samme app. Litt som Prisjakt.no allerede gjør for dagligvare.  Kupp (fra VG) er storebror i gjengen og samler 40 kundeaviser i én app innen kategorier som dagligvare, hjem, hage, helse, velvære, sport og elektronikk. De har til og med en egen kategori kun for grensehandel. Det har aldri vært enklere å være illojal kunde. Og aldri enklere å nå frem med tilbudene sine.

Sparsomme unge setter full fyr på FIRE

En (ganske) ny kategori unge influencere på TikTok og Instagram promoterer FIRE-livsstilen til millioner av følgere. Financial Independence, Retire Early handler om å spare så mye som mulig nå for å nyte livet som tidligpensjonist, eller deltidsarbeidende, helst allerede før fylte 40. Prinsippet er enkelt, i hvert fall på papiret: Tjen penger, bruk minst mulig og invester overskuddet inntil formuens avkastning dekker levekostnadene. For de fleste handler det ikke om å bli rik men om å hoppe av hamsterhjulet. Vanlige unge med normale inntekter sluker sparetips og lever asketiske liv på vei mot økonomisk frihet. Prisøkninger og økonomisk usikkerhet har satt fart i trenden. Men ikke uten kritikere som mener pengefokuset kan skape stress, press, egoisme og - for mange - skuffelse. Men sikkert som banken: Sparing og penger er i vinden.

TIME Magazine forklarer fenomenet.

Lynlevering av dagligvarer fra nett

I trendhistorien om den Smarte forbruker har vi lenge varslet en utvikling mot stadig høyere krav til rask hjemlevering ved netthandel. Slik vi ser det i storbyer rundt i verden. Nå tilbyr svenske Kavall dagligvarer levert på døren i Oslo sentrum innen 10 minutter. Fra før leverer Porterbuddy innen timer. Nå får vi snart det vi trenger før vi vet vi trenger det.

Kavall.

Porsjonspakkede måltider og hjem-levering

Veksten i hjemlevering av mat, matkasser og (i koronatiden) porsjonspakking av restaurant- og kantinemat vil oppleves som en forenkling av mange forbrukere. Samtidig reduserer det med all sannsynlighet matsvinn ved å eliminere en del overforbruk i restauranter, fastfood og kantiner.

Sterk økning innen ferdigmat og hjem-levering

Veksten i hjemlevering av mat, matkasser og porsjonspakking av restaurant- og kantinemat oppleves som forenkling av mange forbrukere. Utviklingen skjøt fart p.g.a. korona, men var på gang allerede før. Samtidig kan slike løsninger bidra til å redusere matsvinn og overforbruk, noe mange forbrukere er opptatt av.

Meny

Ferdigmat med høyere kvalitet blir mer populært

Menys egne supper med rene råvarer og fersk topping gjør middagen enklere og treffer de kvalitetsbevisste. Suppene er svært populære i dagligvare og viser at mange setter pris på en enklere hverdag samtidig som de ikke er villig til å gå på kompromiss med smak, naturlig sunnhet og kvalitet.

«Round pound» og superenkel prising gjør valg enklere

Priskommunikasjon går bort fra det klassiske «39.90»-formatet og over til hele summer. Folk har gjennomskuet det, samtidig som en krone fra eller til ikke betyr stort for rike nordmenn. Hele summer gjør det enklere for kunden. Enkle, forutsigbare priser blir også assosiert med lav pris. I Norge dyrkes det bl.a. av konsepter som Cutters, Dr Dropin og Normal-kjeden.

Normal
SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,