Mønsteret gjentar seg. Nordmenn takler kriser og utrygge tider på samme måte hver gang de oppstår: vi pusser opp og koser oss. Kos og hygge kan være en emosjonell beskyttelsesmekanisme, men nå har denne nordiske paradegrenen også blitt et kulturelt fenomén. Hele verden har gått gjennom det samme, med pandemi og deretter krig i Europa. Det er utrygge tider, og ingen kan kos, redebygging og sosial trygghet som oss. Verden har adoptert nordisk hygge i så stor grad at de kan fôre det tilbake til oss i form av estetiske trender. Design- og livsstilsblader, til og med New York Times, har skrevet om nordisk hygge (eller som oftest: _dansk_ hygge). Tenk hytta. Tenk stearinlys og peis. Det handler om varme, kos, intimitet og trygghet.
Behovet for for trygghet og redebygging er stort etter år med pandemi, krig og uro. Ikke bare i Norge, men over hele verden. Men allerede før pandemien fortalte vi at det kommersielt glatte vil vike for det menneskelig sjarmerende og nære. Det handler om sosial trygghet og fellesskap gjennom samvær med de nærmeste. Og det handler om emosjonell trygghet gjennom estetikk, stemning og interiør.
Interiør og design i utelivet inspireres av hygge. I hippe Oslo-bydeler finner du nå barer innredet som hytta (faktisk er det også navnet på en av dem). Andre steder i landet har de eksistert lenge. Hygge er trendy, men det er også nødvendig for å skape emosjonell trygghet hos kunder og samfunn: Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. I 2022-2023 er lun bedre enn kul.
Mønsteret gjentar seg. Nordmenn takler kriser og utrygge tider på samme måte hver gang de oppstår: vi pusser opp og koser oss. Kos og hygge kan være en emosjonell beskyttelsesmekanisme, men nå har denne nordiske paradegrenen også blitt et kulturelt fenomén. Hele verden har gått gjennom det samme, med pandemi og deretter krig i Europa. Det er utrygge tider, og ingen kan kos, redebygging og sosial trygghet som oss. Verden har adoptert nordisk hygge i så stor grad at de kan fôre det tilbake til oss i form av estetiske trender. Design- og livsstilsblader, til og med New York Times, har skrevet om nordisk hygge (eller som oftest: _dansk_ hygge). Tenk hytta. Tenk stearinlys og peis. Det handler om varme, kos, intimitet og trygghet.
Behovet for for trygghet og redebygging er stort etter år med pandemi, krig og uro. Ikke bare i Norge, men over hele verden. Men allerede før pandemien fortalte vi at det kommersielt glatte vil vike for det menneskelig sjarmerende og nære. Det handler om sosial trygghet og fellesskap gjennom samvær med de nærmeste. Og det handler om emosjonell trygghet gjennom estetikk, stemning og interiør.
Interiør og design i utelivet inspireres av hygge. I hippe Oslo-bydeler finner du nå barer innredet som hytta (faktisk er det også navnet på en av dem). Andre steder i landet har de eksistert lenge. Hygge er trendy, men det er også nødvendig for å skape emosjonell trygghet hos kunder og samfunn: Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. I 2022-2023 er lun bedre enn kul.