10 INNSIKTER FOR
2022

God hyggeskikk

Når krisen er størst, er kosen nærmest.
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
Kos og hygge er en emosjonell beskyttelsesmekanisme i utrygge tider. Den skandinaviske hyggen har blitt et internasjonalt kulturfenomen. Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. For nå er lunt bedre enn kult.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Mønsteret gjentar seg. Nordmenn takler kriser og utrygge tider på samme måte hver gang de oppstår: vi pusser opp og koser oss. Kos og hygge kan være en emosjonell beskyttelsesmekanisme, men nå har denne nordiske paradegrenen også blitt et kulturelt fenomén. Hele verden har gått gjennom det samme, med pandemi og deretter krig i Europa. Det er utrygge tider, og ingen kan kos, redebygging og sosial trygghet som oss. Verden har adoptert nordisk hygge i så stor grad at de kan fôre det tilbake til oss i form av estetiske trender. Design- og livsstilsblader, til og med New York Times, har skrevet om nordisk hygge (eller som oftest: _dansk_ hygge). Tenk hytta. Tenk stearinlys og peis. Det handler om varme, kos, intimitet og trygghet.

hvorfor skjer det?

Behovet for for trygghet og redebygging er stort etter år med pandemi, krig og uro. Ikke bare i Norge, men over hele verden. Men allerede før pandemien fortalte vi at det kommersielt glatte vil vike for det menneskelig sjarmerende og nære. Det handler om sosial trygghet og fellesskap gjennom samvær med de nærmeste. Og det handler om emosjonell trygghet gjennom estetikk, stemning og interiør.

hva betyr det?

Interiør og design i utelivet inspireres av hygge. I hippe Oslo-bydeler finner du nå barer innredet som hytta (faktisk er det også navnet på en av dem). Andre steder i landet har de eksistert lenge. Hygge er trendy, men det er også nødvendig for å skape emosjonell trygghet hos kunder og samfunn: Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. I 2022-2023 er lun bedre enn kul.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
67%

Krig og uro i verden er vår største bekymring.

2 av 3 (67%) har krig og uro i verden blant sine største bekymringer. Naturlig nok. I en slik usikker tid, søker mange mot det trygge, kjente, varme og nære. Kos og hygge kan ha terapeutisk verdi.
88 mrd

Hygge koster: Nordmenn pusset opp for 90.000 hver.

I 2020 pusset nordmenn opp for 88 milliarder kroner iflg Prognosesenteret. Det blir nesten 90.000 per husholdning blant de som pusset opp, og 37.000 om vi fordeler det på alle husholdninger.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

metatrender
tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

God hyggeskikk

Kos og hygge er en emosjonell beskyttelsesmekanisme i utrygge tider. Den skandinaviske hyggen har blitt et internasjonalt kulturfenomen. Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. For nå er lunt bedre enn kult.

hva skjer?

Mønsteret gjentar seg. Nordmenn takler kriser og utrygge tider på samme måte hver gang de oppstår: vi pusser opp og koser oss. Kos og hygge kan være en emosjonell beskyttelsesmekanisme, men nå har denne nordiske paradegrenen også blitt et kulturelt fenomén. Hele verden har gått gjennom det samme, med pandemi og deretter krig i Europa. Det er utrygge tider, og ingen kan kos, redebygging og sosial trygghet som oss. Verden har adoptert nordisk hygge i så stor grad at de kan fôre det tilbake til oss i form av estetiske trender. Design- og livsstilsblader, til og med New York Times, har skrevet om nordisk hygge (eller som oftest: _dansk_ hygge). Tenk hytta. Tenk stearinlys og peis. Det handler om varme, kos, intimitet og trygghet.

hvorfor skjer det?

Behovet for for trygghet og redebygging er stort etter år med pandemi, krig og uro. Ikke bare i Norge, men over hele verden. Men allerede før pandemien fortalte vi at det kommersielt glatte vil vike for det menneskelig sjarmerende og nære. Det handler om sosial trygghet og fellesskap gjennom samvær med de nærmeste. Og det handler om emosjonell trygghet gjennom estetikk, stemning og interiør.

hva betyr det?

Interiør og design i utelivet inspireres av hygge. I hippe Oslo-bydeler finner du nå barer innredet som hytta (faktisk er det også navnet på en av dem). Andre steder i landet har de eksistert lenge. Hygge er trendy, men det er også nødvendig for å skape emosjonell trygghet hos kunder og samfunn: Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. I 2022-2023 er lun bedre enn kul.

67%
88 mrd

Krig og uro i verden er vår største bekymring.

2 av 3 (67%) har krig og uro i verden blant sine største bekymringer. Naturlig nok. I en slik usikker tid, søker mange mot det trygge, kjente, varme og nære. Kos og hygge kan ha terapeutisk verdi.

Hygge koster: Nordmenn pusset opp for 90.000 hver.

I 2020 pusset nordmenn opp for 88 milliarder kroner iflg Prognosesenteret. Det blir nesten 90.000 per husholdning blant de som pusset opp, og 37.000 om vi fordeler det på alle husholdninger.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.