Den Strømmende forbruker

Når vi strømmer fysiske og digitale produkter on-demand får vi det akkurat som vi vil, når vi vil.
Aktuell siden
2021

Vi har lært oss at (nesten) alt fra møter til måltider kan strømmes rett hjem når det passer oss. Har vi blitt for glade i å være hjemme?

Livet: On-demand. Alt vi trenger. Når vi trenger det. Levert til oss der vi er, uansett hvor og når. Tilpasset oss. En drøm for mange, stress for andre. Men faktum er at de fleste forbrukere gjerne vil ha en enklere, bekvemmeligere hverdag. "Alle" liker den deilige følelsen av å ha alle muligheter tilgjengelig. At ting kommer til oss og tilpasser seg oss, fremfor det motsatte. Kall det gjerne flyt i hverdagen.

Gjennom koronatiden oppdaget mange en ny strømmeverden. Ikke bare Netflix, Spotify, sosiale medier og det vi kjente fra før. Men nå også hjemmemøter, livestreamede seminarer, mat på døra, treningsøkter og legetimer via Zoom. Netthandel og hjemlevering i alle former skjøt fart. En del av den nye atferden tilhører koronatiden, men mye tar vi med videre. Skillet mellom hjemme og borte viskes gradvis ut. Folks forventninger endres: Du må komme til meg, ikke motsatt. Vi setter oss selv og våre egne behov i øyeblikket i sentrum. Økende individualisering er en global megatrend som gir rom for erkjennelsen av at folk er forskjellige og har ulike behov. Det skaper nye utfordringer og muligheter for alle virksomheter om å møte forventningene med teknologidrevet skreddersøm. Individuelt tilpasset mat, helsehjelp og reiseopplegg er bare noen eksempler på en ny verden av individuelt tilpassede tjenester levert on-demand. I 2019 introduserte vi begrepet «Den Blå Prikken». Du vet, den på smarttelefon-kartet som markerer stedet vi befinner oss, og som alltid setter oss i sentrum. Strømming, i vid forstand, vil prege hjemmet, arbeidsplassen og handelen fremover.

Mer hjemmekontor

22%
Av arbeidstakerne jobber hovedsakelig på hjemmekontor i september. 10 prosentpoeng opp fra juni.

Legetime på video

1 av 2
Andel som kan tenke seg å gjennomføre legetime via videosamtale.

Strømmehelter

85%
Nesten alle er aktive brukere av strømmetjenester som Netflix, Spotify, Sumo og lignende.

Virtuelle liv?

5 av 10
Halvparten i befolkningen tror virtuelle verdener på nett blir utbredt i Norge de neste 5-10 årene.
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
2021
Mitt Strømmehjem
Alt kan strømmes både digitalt og fysisk dit vi vil, når vi vil.

Skillet mellom hjemme og borte viskes gradvis ut. «Alt» kan leveres hjem. Folk vil ikke slutte å gå ut, men mange har oppdaget at de kan gjøre langt mer enn de trodde uten å forlate hjemmet: trening, jobb, møter, skole, konserter og vinkveld med venner. Siste års sosiale lockdown satt fyr på trenden. Nye hjemleveringstjenester er lansert, nye vaner adoptert. Mange av disse vil bli med oss videre, og etter korona.

les mer
Siden
2018
Dine Diagnoser
Nye hjemmetester gjør alle til sin egen helseekspert.

Jeg vet best hva som er best for meg selv. Slik tenker stadig fler, og oppfatter seg selv som den fremste eksperten på eget liv og helse. Noen ganger i konkurranse, andre ganger i partnerskap, med fageksperter. Flere får tilgang til kunnskap og teknologi som lar oss stille enkle diagnoser ved å analysere data om vår egen helse og livsstil. Fokus flyttes fra behandling til forebygging, fra usikkerhet til kontroll. På godt og vondt.

Vi forventer vekst i hjemmediagnoser, helsetester, personifiserte helsetjenester og mat basert på DNA og blodprøvefunn.

les mer
Siden
2021
Gunstig Intelligens
En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens.

En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens. En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens. En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens.En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens. En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens. En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens. martere verden og hverdag. stig intelligens. En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens. En smartere ve

les mer
Siden
2018
Unikt Mitt
Personlig tilpasning og datadrevet skreddersøm.

Jeg er ikke som alle andre, jeg vil ha skreddersøm. Spillelistene på Spotify og anbefalingene på Netflix tilpasser seg oss. DIY-kulturen (do-it-yourself) lærer oss å style IKEA-møbler og klær til egen smak. Ny teknologi gir oss skreddersydd mat, klær, helsetjenester og transport. Vi får flere produkter og tjenester som bruker data til skreddersøm tilpasset hver enkelt. Forbrukerne er ferd med å forkaste idéen om «one size fits all».

les mer

Inspirasjon fra Trendbasen

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Først fikk vi Midjourney for bilder, deretter ChatGPT for tekst. Nå kommer et helt ras av AI-verktøy og AI-assistenter skreddersydd til enhver arbeidsoppgave. Murf konverterer tekst til tale som faktisk høres ekte ut. 100 ulike stemmer kan brukes til alt fra reklame til podcast og instruksjonsvideoer. Fireflies tar notater av møtene dine. Jasper er et av de mer kjente verktøyene som skriver tekster i mer enn 2500 skrivestiler. Jasper brukes profesjonelt av selskaper som Google, IBM og Airbnb. Utbredte verktøy som Canva integrerer AI-designteknologi i plattformen. Vi har bare så vidt sett toppen av isfjellet, det blir en spennende tid fremover.

Kvinner logger og lever livet etter syklus

Kvinner har alltid hatt hver sin menstruasjonssyklus, men det har aldri vært så enkelt å logge og holde oversikt over den som nå. Nesten alle smartklokker (Garmin, Fitbit og AppleWatch) har funksjoner for å logge syklus. I tillegg finnes egne apper som Clue og Flow. I følge Opinions Nordic E-Health Barometer logger 4 av 10 norske kvinner i fertil alder syklusen sin. Stadig flere bruker informasjonen til å planlegge livet sitt. De senere årene har vi sett flere bøker, som Jentekoden, som forteller hvordan kvinner kan trene, spise og jobbe på best mulig måte, tilpasset sin syklus. Trening etter syklus er ferd med å bli utbredt i toppidrettsmiljøer. Therese Johaug og andre på langrennslandslaget forteller at de tar syklusen med i beregningen når de trener.

Apple lanserer snart mixed reality headset

Mange venter spent på Apple´s svar på Facebooks tunge metaverse-satsning. Mye tyder på at lansering nærmer seg, kanskje allerede våren 2023. Apple forventes å lansere et headset som gir tilgang til både virtuelt 3D-innhold og til et digitalt «lag» som legger seg på den virkelige verden (Augmented Reality). Denne blandingen av heldigitale 3D-verdner (som Facebooks Horizon Worlds) og AR kalles mixed reality. Når Apple kommer på banen med sine gjennomarbeidede og forbrukervennlige produkter, pleier det å skje ting. Se opp for spennende utvikling innen både AR, VR og mixed reality de nærmeste årene.

Artikkel fra Bloomberg om Apples mixed reality satsning.

Kunstig kjøtt fra ville dyr er sunt for helse og klima

Den globale kjøttproduksjonen belaster klimaet og prosessert mat belaster helsa. Nå rykker en høyteknologisk, klimavennlig løsning stadig nærmere. Kultivert (lab-dyrket) kjøtt lages ved å skånsomt trekke ut stamceller fra levende dyr. Cellene mates med aminosyrer, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler. I «oppdrettstanker» gjør cellene det samme de ville gjort i det levende dyret: vokser og blir til fett, bindevev og muskler, uten genmodifikasjon, antibiotika og veksthormoner. De største aktørene satser på storfe, svin, kylling og fisk, men Primeval Foods mener ville dyr er sunnere og smaker bedre. Elefanter har særlig fettholdig og smaksrikt muskelvev. Store kattedyr, f.eks. tigre, har helt spesielt god sammensetning av proteiner og aminosyrer. God smak, helse og samvittighet? Ja takk, vil mange si om noen år.

Primeval Foods

Nå kommer fastlegen til matbutikken

NorgesGruppen tester et konsept for standardiserte legetjenester i noen av sine butikker i samarbeid med helseselskapet Hjemmelegene. Målet er å tilby butikkundene blodprøver, vaksiner, blodtrykksmålinger, resepter på allergimedisin og andre enkle tjenester man i dag får hos fastlegen. Dette inngår i en trend mot «retail-ifisering» av hverdagshelsetjenester som Consumer Stories har forutsett i mange år. Noen kaller trenden «medtail». I USA er samme type konsepter godt etablert, for eksempel convenience- og apotekkjeden CVS´ 1100 MinuteClinics og Walmart Health. Vi forventer at også i Norge vil det være marked for helsetjenester nærmere der folk bor og oppholder seg. Kanskje blir det også en lettelse for en presset fastlegeordning.

Hjemmelegene

Snart kan du ta ultralyd hjemme med et plaster

Ultralyd er et nyttig verktøy f.eks for å avdekke hjerte- og karsykdommer og overvåke fosterhelse. MIT-ingeniører har designet en selvklebende lapp («sticker») som kan se inn i kroppen og ta ultralydbilder. Dingsen på størrelse med et frimerke festes til huden og sender kontinuerlig ultralydbilder av indre organer opp til 48 timer. Dagens ultralydapparater er klumpete og høyt spesialisert utstyr med manuelle betjening som kun er tilgjengelig på sykehus og legekontorer. Bildene overføres foreløpig via kabel, men målet er å gjøre det trådløst slik at man selv kan ta ultralydbilder som overføres til mobiltelefonen for analyse og evt videresending til lege. Innovasjonen kan være viktig for fremtidens individualisert tilpassede, hjemmebaserte helsetjenester.

MITs pressemelding om gjennombruddet

Kunstig og intelligent kunst er innen rekkevidde

DALL-E lager AI-bilder (kunstig intelligens) basert på brukerskapte tekst-bestillinger. En foreløpig begrenset, men fascinerende test av AIs evne til å uttrykke konsepter visuel, fra banale beskrivelser som «mannekenger i flanellskjorter» til kunstferdige illustrasjoner av «sjiraffer laget av skilpadder» eller «reddik som lufter hund». DALL-E kan også redigere bilder, som en automagisk Photoshop. Selskapet bak, OpenAI, tilbyr verktøyet kun til utviklere. Faren for misbruk blant folk med onde hensikter øker i takt med at teknologien blir bedre, noe OpenAI søker å løse med tekniske sikkerhetstiltak. AI-skapt «kunst» og illustrasjoner er innen rekkevidde. Vi blir overrasket hvis ikke hovedbruksområdet for toppen av menneskelig og kunstig intelligens blir dustete (men morsomme) bilder til sosiale medier.

DALL-E

Opplev verden «på ekte» fra sofaen med AI-kart

Googles nye Immersive View-kartfunksjon omskaper byer og steder i Google Maps til tredimensjonale miljøer. Milliarder av fotografier fra satellitter og fra vanlige turister på bakkenivå puttes inn i en avansert 3D-modell med ytterligere flere milliarder datapunkter som representerer bygninger, gater og landskapsdetaljer, og til og med innsiden av bygg, butikker og restauranter. Ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring produseres en høyoppløselig versjon av en by eller et område som du besøker som i en virtuell 3D-verden. Blir det fremtidens reise?

Googles presentasjonsvideo av Immersive View.
SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,