10 INNSIKTER FOR
2022

Gjenbruks-gjennombrudd

Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
«Alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre avfall. Men å endre handlinger tar lenger tid enn å endre holdninger. Men nå skjer det noe. Luksus, glitter, bruk-og-kast er ute. Overflod tar seg dårlig ut på spisebordet, i garderoben og i folks etiske og moralske regnskap.

Hva er nytt?

Hvorfor er det viktig?

hva skjer?

Det har lenge vært slik at «alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre svinn. Men det tar lenger til å endre handlinger enn å endre holdninger. Nå ser det ut til å skje noe: Matsvinnet minker. Bruktsalg og gjenbruk av klær øker. Vanlige folk adopterer gjenbruksatferd vi tidligere forbandt med Løkka-hipstere, miljøidealister og nøysomme pensjonister. Det handler om både smak, verdier og - som alltid - økonomi.

hvorfor skjer det?

Prisene og rentene stiger og mange må stramme inn pengrbruken. Stadig flere er bevisst på bærekraft. Dessuten endrer smaken seg: vintage og autentisk kvalitet er på moten. Luksus og bruk-og-kast er ute. Overflod føles feil i  klesskapet, på matbordet og i ens eget etiske og moralske regnskap.  Flere velger å leie fremfor eie, spesielt yngre og byfolk. Matkjedene og husholdningene kaster mindre mat, og produsentene blir flinkere med emballasje og holdbarhet. Flere kjøper og selger brukt (forsendelser av kjøp og salg fra finn.no utgjør nå større trafikk i Postens nettverk enn brevpost). Delingsøkonomien og digitale markedsplasser har gjort gjenbruk tilgjengelig. Og kult.

hva betyr det?

Forbrukerne forventer at alle virksomheter tilbyr løsninger. For eksempel reparasjon, resirkulering og innbytte. Leie-, bytte- og låneordninger vil organiseres lokalt og digitalt. Flere vil prioritere varig kvalitet og måteholden ressursbruk. Men ikke for enhver pris, folk flest er ikke idealister. De vil ha produkter med kvalitet, også når de gjenbrukes. Noen må ta jobben med å kvalitetssikre. Til gjengjeld blir det aktuelt for stadig fler. Driverne for gjenbruk går  fra skam til lyst.

Spesielt aktuelt for disse bransjene:
20%

1 av 5 har leid fremfor å kjøpe.

Andel i befolkningen som har leid eller lånt et produkt eller transportmiddel fremfor å kjøpe det selv i løpet av det siste året. Unge og urbane er overrepresentert. Selv om spørsmålet favner ganske bredt, tyder andelen på at mange ser leie som en smart løsning.
55%

Mange har bevisst redusert antall ting de eier.

Over halvparten av befolkningen sier de bevisst har redusert antall ting de eier i løpet av det siste året. Det stemmer godt med en trend vi har snakket om noen år: drømmen om et enklere liv med færre - men gjerne bedre - eiendeler.

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

Kontekst: Innsikten er koblet til...

tidligere innsikter
Ingen aktuelle

Presentasjon av innsikten fra webinaret i mars.

Eksempler fra Trendbasen

Auksjonerte bort 100 eksklusive mobiler

Coca-Colas dropper rombrus

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er

En bøtte med kylling på hodet roer stressede kunder

HR-storesøstre på TikTok

OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
10 INNSIKTER FOR
2022

Gjenbruks-gjennombrudd

«Alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre avfall. Men å endre handlinger tar lenger tid enn å endre holdninger. Men nå skjer det noe. Luksus, glitter, bruk-og-kast er ute. Overflod tar seg dårlig ut på spisebordet, i garderoben og i folks etiske og moralske regnskap.

hva skjer?

Det har lenge vært slik at «alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre svinn. Men det tar lenger til å endre handlinger enn å endre holdninger. Nå ser det ut til å skje noe: Matsvinnet minker. Bruktsalg og gjenbruk av klær øker. Vanlige folk adopterer gjenbruksatferd vi tidligere forbandt med Løkka-hipstere, miljøidealister og nøysomme pensjonister. Det handler om både smak, verdier og - som alltid - økonomi.

hvorfor skjer det?

Prisene og rentene stiger og mange må stramme inn pengrbruken. Stadig flere er bevisst på bærekraft. Dessuten endrer smaken seg: vintage og autentisk kvalitet er på moten. Luksus og bruk-og-kast er ute. Overflod føles feil i  klesskapet, på matbordet og i ens eget etiske og moralske regnskap.  Flere velger å leie fremfor eie, spesielt yngre og byfolk. Matkjedene og husholdningene kaster mindre mat, og produsentene blir flinkere med emballasje og holdbarhet. Flere kjøper og selger brukt (forsendelser av kjøp og salg fra finn.no utgjør nå større trafikk i Postens nettverk enn brevpost). Delingsøkonomien og digitale markedsplasser har gjort gjenbruk tilgjengelig. Og kult.

hva betyr det?

Forbrukerne forventer at alle virksomheter tilbyr løsninger. For eksempel reparasjon, resirkulering og innbytte. Leie-, bytte- og låneordninger vil organiseres lokalt og digitalt. Flere vil prioritere varig kvalitet og måteholden ressursbruk. Men ikke for enhver pris, folk flest er ikke idealister. De vil ha produkter med kvalitet, også når de gjenbrukes. Noen må ta jobben med å kvalitetssikre. Til gjengjeld blir det aktuelt for stadig fler. Driverne for gjenbruk går  fra skam til lyst.

20%
55%

1 av 5 har leid fremfor å kjøpe.

Andel i befolkningen som har leid eller lånt et produkt eller transportmiddel fremfor å kjøpe det selv i løpet av det siste året. Unge og urbane er overrepresentert. Selv om spørsmålet favner ganske bredt, tyder andelen på at mange ser leie som en smart løsning.

Mange har bevisst redusert antall ting de eier.

Over halvparten av befolkningen sier de bevisst har redusert antall ting de eier i løpet av det siste året. Det stemmer godt med en trend vi har snakket om noen år: drømmen om et enklere liv med færre - men gjerne bedre - eiendeler.
2022
Årets 10 nye innsikter
Back to basics
Fra algoritmer til autentisitet.
Salg trenger ikke være komplisert.
Det blå skiftet
Konservativ kraft.
Mer pragmatisk virkelighet, færre idealistiske fantasier.
Droponomics
Drips, drops, og drama.
For nye produkter er hypen målet og sosiale medier brenslet.
Grønn healing
Tilbake til naturen.
Et sted på veien glemte vi at naturen allerede har løsningen.
Klikkfri kundereise
Handlende agenter.
Personlige KI-agenter gjør kundereisen for oss.
Lurerisk
Ikke åpne døra!
Digital svindel er fremtidens vekstbransje. Nå må vi passe oss.
Myk moro
Festlig flukt, flyktig fest.
Når virkeligheten ikke er til å holde ut, melder vi oss ut.
Net-zero dad
Teknisk bærekraft.
Man(n) trenger ikke bry seg om miljøet for redde klimaet.
Nullutslittsamfunnet
Passe pigg.
Vi orker ikke streve mot toppen. Vi har nok med å unngå bunnene.
Ritualrenessanse
Sosiale strukturer.
Når kontrollen glipper, griper vi til livets faste stolper.
Tidligere års innsikter
2024
Ansvarlig avstand
It´s not me, it´s you.
Digital arv
Hvem arver passordet ditt?
Fettfritt forbruk
Sprøyta som fikser alt.
Friluftsleven
Ut på tur, skikkelig sur.
Generasjon Generativ
Kunstig intelligens gir kreative superkrefter.
Helsehacks
Sunne snarveier og blindveier.
Middelklassefattig
Jeg er ikke så rik som du tror.
Påskrudde shoppere
Nye vaner er vonde å vende.
Stoisk stolthet
Gamle tanker styrker sinnet.
Ultraprosessert underholdning
Kultur som fenger og fanger.
2023
AIkke for alle
AI skaper nye klasseskiller.
Aldri si aldring
Vær stolt og vis din alder.
Fra FOMO til JOMO
Gi slipp og gå glipp.
Grønne gulerøtter
Lyst er bedre enn frykt for å få folk med på laget.
Mann 3.0
Moderne menn som appellerer til menn.
Sosial resesjon
Vi trenger en sosial bootcamp.
Sportslig sparing
Personlig økonomi er den nye valutaen.
Stilling: Influenser
Bedrifter ansetter påvirkere.
Virale vinnere
Memingsfull marketing.
2022
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
2021
Det store frislippet
Endelig lov å nyte uten dårlig samvittighet. Fordi vi fortjener det.
Ekte essens
Kun det ekte og enkle er godt nok.
Gunstig intelligens
Nordmenn gleder seg til en smartere teknoverden.
Medimat
Mat og materialer som beskytter mot alt som er skummelt.
Mikromoguler
Børsen er for alle og formuer finnes i alle størrelser
Ny-esoterisk
Vi ønsker oss mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.
Overwoking
Folk kjenner seg ikke igjen i polarisering og moralisme.
Sosial shopping
Shopping er morsommere og smartere sammen med andre.