CS2025
10 INNSIKTER
TRENDENE
TEMAER
TRENDBASE
PROFF
SØK
X
TRENdene
Syv Trendhistorier
Trendhistoriene.
Årets aktuelle trendhistorier med tilhørende trendretninger. De nye for 2023 er merket. Gå inn på de enkelte for å se full rapport.
Aktuell siden
2023
Den Autentiske forbruker
Folk reagerer mot fake og flyktighet med en lengsel etter produkter, merkevarer og mennesker som er hel ved.
Trendretninger
Ekte Essens
Kun det ekte er godt nok for de som vil helt inn til kjernen.
NY
Ekte Empatisk
Relasjoner og respekt skapes ved å virkelig bry seg.
NY
NY
Human Touch
Det digitale og menneskelige smelter sammen.
NY
LES MER
Aktuell siden
2021
Den Strømmende forbruker
Når vi strømmer fysiske og digitale produkter on-demand får vi det akkurat som vi vil, når vi vil.
Trendretninger
Mitt Strømmehjem
Alt kan strømmes både digitalt og fysisk dit vi vil, når vi vil.
NY
Dine Diagnoser
Nye hjemmetester gjør alle til sin egen helseekspert.
NY
Gunstig Intelligens
En smartere verden og hverdag med kunstig intelligens.
NY
Unikt Mitt
Personlig tilpasning og datadrevet skreddersøm.
NY
LES MER
Aktuell siden
2019
Den Autonome forbruker
Avmektige og fremmedgjorte forbrukere gjør motstand mot makta ved å kreve kontroll og selvbestemmelse.
Trendretninger
Glokal Aktivist
Folk tar saken i egne hender for å skape trygghet og endring lokalt.
NY
Våre Verdier
Folket samler seg om det som betyr aller mest.
NY
Subjektiv Sannhet
Synkende tillit til autoriteter og objektive fakta.
NY
Sosialt Betent
Konfliktsky forbrukere føler de ikke kan si hva de egentlig mener.
NY
LES MER
Aktuell siden
2018
Den Refokuserte forbruker
Vi søker frihet, mening og balanse gjennom selvutvikling, og forsøker å finne tilbake til det som betyr mest i livet.
Trendretninger
Enklere Liv
Veien til lykke gjennom færre ting og færre forpliktelser.
NY
Frigjort Identitet
Frihet til å være seg selv og leve som man vil.
NY
Mindful Avkobling
Koble av for å være mer tilstede i hverdagen.
NY
Skjerpet Fokus
Teknikker, teknologi og trening for bedre mental ytelse.
NY
LES MER
Aktuell siden
2018
Den Smarte forbruker
Den deilige følelsen av smarte løsninger som gir bedre tid, god service og maks verdi for pengene.
Trendretninger
Kjappe Kjøp
Kundereisen krympes og gir kortere vei til kjøp og betaling.
NY
Smarte Deals
Illojale shoppere lar det gå sport i å finne de beste kjøpene.
NY
Sosial Shopping
Direkte dialog mellom mennesker gjør shopping gøy.
NY
Sportslig sparing
Det er ingen skam å snu på krona, nå blir sparing sport og underholdning.
NY
LES MER
Aktuell siden
2017
Den Fellesskapende forbruker
Driftige forbrukere realiserer sine behov og idéer gjennom samarbeid og deling på digitale plattformer.
Trendretninger
Kreativ Konsument
Den skapende forbruker gjør det selv.
NY
Nære Nettverk
Lukkede communities for de mest engasjerte.
NY
Personlige Påvirkere
Innflytelsesrike personligheter blir sine egne medier og merkevarer.
NY
Sosialt Samboerskap
Nye boformer sparer penger og bygger fellesskap.
NY
LES MER
Aktuell siden
2016
Den Moralske forbruker
Folk søker moralsk velvære gjennom bevisst forbruk og tidsriktige verdier.
Trendretninger
Sosiale Hjertesaker
Bidra til inkludering, likestilling og at folk har det bra sammen.
NY
Grønne gulerøtter
Gulrot er bedre enn pisk for å endre atferd.
NY
Moralsk Forvirring
Motstridende informasjon gjør det frustrerende å handle ansvarlig.
NY
Sirkulær Shopping
Drivkraften for nøysomt forbruk har gått fra skam til lyst.
NY
LES MER
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no