Den Skreddersøkende forbruker

Nysgjerrig på produkter, innsikt og opplevelser som er unike, personlige og skreddersydde akkurat for meg.
Aktuell siden
2019

Her var det tomt gitt...
historiens hovedtemaer

Trendretninger

Siden
Originale Oppdagelser
Jakten på de ultimate produkter og opplevelser.

Folk velger oftest det enkleste og billigste. Men stadig oftereinvesterer de mer i å finne den ultimate vesken, restauranten,reisen eller sykkelen. Det er mye glede i å bruke tid på research,tilegne seg kompetanse og lete seg frem til det helt spesiellesom ingen andre vet om. Prosessen og følelsen av at man haroppdaget det selv er drivkraften. Skrytegevinsten i sosialemedier er en fin bonus.

Forvent økt interesse for skreddersydde klær, original kunst,spesielle reisemål, individuelt tilpassede opplevelser etc. Mendet er helt avgjørende at man oppdaget det selv. Det byr påkreative utfordringer, men også muligheter for markedsførere.

les mer
Siden
2018
Unikt Mitt
Personlig tilpasning og datadrevet skreddersøm.

Jeg er ikke som alle andre, jeg vil ha skreddersøm. Spillelistene på Spotify og anbefalingene på Netflix tilpasser seg oss. DIY-kulturen (do-it-yourself) lærer oss å style IKEA-møbler og klær til egen smak. Ny teknologi gir oss skreddersydd mat, klær, helsetjenester og transport. Vi får flere produkter og tjenester som bruker data til skreddersøm tilpasset hver enkelt. Forbrukerne er ferd med å forkaste idéen om «one size fits all».

les mer
Siden
2018
Dine Diagnoser
Nye hjemmetester gjør alle til sin egen helseekspert.

Jeg vet best hva som er best for meg selv. Slik tenker stadig fler, og oppfatter seg selv som den fremste eksperten på eget liv og helse. Noen ganger i konkurranse, andre ganger i partnerskap, med fageksperter. Flere får tilgang til kunnskap og teknologi som lar oss stille enkle diagnoser ved å analysere data om vår egen helse og livsstil. Fokus flyttes fra behandling til forebygging, fra usikkerhet til kontroll. På godt og vondt.

Vi forventer vekst i hjemmediagnoser, helsetester, personifiserte helsetjenester og mat basert på DNA og blodprøvefunn.

les mer
Siden

Inspirasjon fra Trendbasen

Matopplevelser med smak og historie farget av stedet hvor de serveres

En matopplevelse blir sterkere når man er tett på stedet hvor maten kommer fra. I Honningsvåg kan gjester oppleve Nordkapp og være med ut i båt og fange delikatessen kongekrabbe, som tilberedes på stedet for en autentisk smak av norsk natur, midt i norsk natur.

Det ypperste av norsk mat-kvalitet og håndverk med autentiske ingredienser

Autentisk behøver ikke bety verken tradisjonelt eller nasjonalromantisk. Med én Michelinstjerne er restaurant Fagn i Trondheim tett på de beste norske sesongråvarene, som skapes om til kreative kunstverk i en moderne men autentisk matopplevelse. Slike aktører bidrar til å forme en autentisk men moderne matnasjon.

Fagn

DNT´s sømløse turopp-levelser som fanger nye generasjoner

DNT har gjort en fantastisk jobb med å gjøre norsk natur mer tilgjengelig for flere. Det merkes på antall gjester på turer og hytter. Godt oppmerkede ruter med tydelige vanskelighets-grader, oppgraderte hytter med «luksusfølelsen» og ikke minst mat av høy kvalitet tilberedt på stedet.

DNT

Retter som gjør det enkelt å prøve norsk matkultur uten risiko for å «bomme»

Plukk-og-miks, family style, småretter og delemat gjør det enkelt for gjesten å velge, samt prøve norsk matkultur. Risikoen er liten om man prøver noe nytt da rettene er små. Mathaller, buffeter, smaks-menyer og «tapaskonsepter» kan gi smak av norsk matkultur. Nye Basarene på Hamar gir muligheten til å plukke og mikse norsk kvalitet fra innlandet.

Skreddersydd helseplattform

Nestle har utviklet en plattform i Japan som gir brukerne personlige kostholdsråd basert på spisevaner, blodprøver og DNA-resultater. De betaler en årlig sum for tilpassede vitaminkapsler, og kan få en hjemmetest som hjelper med å identifisere 9 kostholdsrelaterte sykdommer som høyt kolesterol og diabetes.

Custom made kvalitet

Stadig flere ønsker det virkelig spesielle, skapt for hånd av folk som kan sitt fag. Det norske skomerket Dundas er ett av mange eksempler på håndlaget kvalitet som knapt kan lage nok til å dekke etterspørselen. Den britiske og italienske skredderbransjen melder om oppsving for spesialbestillinger fra "vanlige folk", og klokkeprodusenter tilbyr spesiallagede varianter for enkeltkunder.

Dundas

Lab-fremstilt kunstig kjøtt

Kunstig kjøtt nærmer seg med teknologiske stormskritt og flere aktører er på banen. Upside Foods fremstiller kjøtt fra celler hentet fra dyr, altså ikke ved å ale opp og slakte dyrene. Målet er å lage kjøtt som er sunnere for både mennesker og miljøet. Produktet finnes men er fortsatt for dyrt for massemarkedet, men det vil endres over de neste årene.

Upside Foods

DNA-styrte opplevelser

Airbnb har inngått partnerskap med verdens største forbrukerrettede DNA-testselskap, 23andMe. Hensikten er å tilby reisende skreddersydde opplevelser på reisemålet basert på deres DNA-opphav. For eksempel kan turister til Norge få vite om de har norske gener og få anbefalt opplevelser der forfedrene kom fra.

AirBnB x 23andMe
SE ALLE
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no
X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,