Folk velger oftest det enkleste og billigste. Men stadig oftereinvesterer de mer i å finne den ultimate vesken, restauranten,reisen eller sykkelen. Det er mye glede i å bruke tid på research,tilegne seg kompetanse og lete seg frem til det helt spesiellesom ingen andre vet om. Prosessen og følelsen av at man haroppdaget det selv er drivkraften. Skrytegevinsten i sosialemedier er en fin bonus.
Forvent økt interesse for skreddersydde klær, original kunst,spesielle reisemål, individuelt tilpassede opplevelser etc. Mendet er helt avgjørende at man oppdaget det selv. Det byr påkreative utfordringer, men også muligheter for markedsførere.
Jeg er ikke som alle andre, jeg vil ha skreddersøm. Spillelistene på Spotify og anbefalingene på Netflix tilpasser seg oss. DIY-kulturen (do-it-yourself) lærer oss å style IKEA-møbler og klær til egen smak. Ny teknologi gir oss skreddersydd mat, klær, helsetjenester og transport. Vi får flere produkter og tjenester som bruker data til skreddersøm tilpasset hver enkelt. Forbrukerne er ferd med å forkaste idéen om «one size fits all».
Jeg vet best hva som er best for meg selv. Slik tenker stadig fler, og oppfatter seg selv som den fremste eksperten på eget liv og helse. Noen ganger i konkurranse, andre ganger i partnerskap, med fageksperter. Flere får tilgang til kunnskap og teknologi som lar oss stille enkle diagnoser ved å analysere data om vår egen helse og livsstil. Fokus flyttes fra behandling til forebygging, fra usikkerhet til kontroll. På godt og vondt.
Vi forventer vekst i hjemmediagnoser, helsetester, personifiserte helsetjenester og mat basert på DNA og blodprøvefunn.
Plukk-og-miks, family style, småretter og delemat gjør det enkelt for gjesten å velge, samt prøve norsk matkultur. Risikoen er liten om man prøver noe nytt da rettene er små. Mathaller, buffeter, smaks-menyer og «tapaskonsepter» kan gi smak av norsk matkultur. Nye Basarene på Hamar gir muligheten til å plukke og mikse norsk kvalitet fra innlandet.
DNT har gjort en fantastisk jobb med å gjøre norsk natur mer tilgjengelig for flere. Det merkes på antall gjester på turer og hytter. Godt oppmerkede ruter med tydelige vanskelighets-grader, oppgraderte hytter med «luksusfølelsen» og ikke minst mat av høy kvalitet tilberedt på stedet.
Autentisk behøver ikke bety verken tradisjonelt eller nasjonalromantisk. Med én Michelinstjerne er restaurant Fagn i Trondheim tett på de beste norske sesongråvarene, som skapes om til kreative kunstverk i en moderne men autentisk matopplevelse. Slike aktører bidrar til å forme en autentisk men moderne matnasjon.
VR-apper gjør det mulig å behandle egen psykiske helse og overvinne fobier hjemme. Med et par VR-briller kan du overvinne frykten for høyder med Richie's Plank Experience. Appen lar deg «ta planken» på toppen av en skyskraper. Appen Limelight hjelper med frykten for a snakke i forsamlinger og Arachnophobia gjør deg til venn med edderkopper.
Hudpleiemerket Shiseido har lansert Optune, et high-tech konsept for å analysere huden og avdekke behandlings- og pleiebehov. Ved hjelp av sensorer og kunstig intelligens blander den kremer som er optimalisert for hudens tilstand akkurat her, akkurat nå for akkurat deg. Den skal også kunne avdekke hudsykdommer og ubalanser i bakterieflora.
Solar Foods i Finland har funnet en formel for å lage proteinpulver av CO2, vann og elektrisitet. Både smak og konsistens ligner på mel og vi vil i første omgang finne pulveret i proteindrikk og yoghurt. Pulveret er ikke avhengig av dyrkbar jord eller godt vær og kan bidra til å løse miljøutfordringer som følge av økt etterspørsel etter kjøttfrie proteiner som erte og soyaprotein.
Thriva er et britisk selskap som selger blodprøve-kits over nett. Ta prøven i ditt egen hjem og returner til labben, og analyse med legens kommentar blir snart tilgjengelig via din profil på nett eller mobil. Det finnes nå flere titalls slike selskaper, som også tilbyr DNA-tester, magebakterietester og mer til. De blir stadig mer spesialiserte, og kobles til mat, diett og treningsprogram.