Folk velger oftest det enkleste og billigste. Men stadig oftereinvesterer de mer i å finne den ultimate vesken, restauranten,reisen eller sykkelen. Det er mye glede i å bruke tid på research,tilegne seg kompetanse og lete seg frem til det helt spesiellesom ingen andre vet om. Prosessen og følelsen av at man haroppdaget det selv er drivkraften. Skrytegevinsten i sosialemedier er en fin bonus.
Forvent økt interesse for skreddersydde klær, original kunst,spesielle reisemål, individuelt tilpassede opplevelser etc. Mendet er helt avgjørende at man oppdaget det selv. Det byr påkreative utfordringer, men også muligheter for markedsførere.
Jeg er ikke som alle andre, jeg vil ha skreddersøm. Spillelistene på Spotify og anbefalingene på Netflix tilpasser seg oss. DIY-kulturen (do-it-yourself) lærer oss å style IKEA-møbler og klær til egen smak. Ny teknologi gir oss skreddersydd mat, klær, helsetjenester og transport. Vi får flere produkter og tjenester som bruker data til skreddersøm tilpasset hver enkelt. Forbrukerne er ferd med å forkaste idéen om «one size fits all».
Jeg vet best hva som er best for meg selv. Slik tenker stadig fler, og oppfatter seg selv som den fremste eksperten på eget liv og helse. Noen ganger i konkurranse, andre ganger i partnerskap, med fageksperter. Flere får tilgang til kunnskap og teknologi som lar oss stille enkle diagnoser ved å analysere data om vår egen helse og livsstil. Fokus flyttes fra behandling til forebygging, fra usikkerhet til kontroll. På godt og vondt.
Vi forventer vekst i hjemmediagnoser, helsetester, personifiserte helsetjenester og mat basert på DNA og blodprøvefunn.
Autentisk behøver ikke bety verken tradisjonelt eller nasjonalromantisk. Med én Michelinstjerne er restaurant Fagn i Trondheim tett på de beste norske sesongråvarene, som skapes om til kreative kunstverk i en moderne men autentisk matopplevelse. Slike aktører bidrar til å forme en autentisk men moderne matnasjon.
DNT har gjort en fantastisk jobb med å gjøre norsk natur mer tilgjengelig for flere. Det merkes på antall gjester på turer og hytter. Godt oppmerkede ruter med tydelige vanskelighets-grader, oppgraderte hytter med «luksusfølelsen» og ikke minst mat av høy kvalitet tilberedt på stedet.
Plukk-og-miks, family style, småretter og delemat gjør det enkelt for gjesten å velge, samt prøve norsk matkultur. Risikoen er liten om man prøver noe nytt da rettene er små. Mathaller, buffeter, smaks-menyer og «tapaskonsepter» kan gi smak av norsk matkultur. Nye Basarene på Hamar gir muligheten til å plukke og mikse norsk kvalitet fra innlandet.
Nestle har utviklet en plattform i Japan som gir brukerne personlige kostholdsråd basert på spisevaner, blodprøver og DNA-resultater. De betaler en årlig sum for tilpassede vitaminkapsler, og kan få en hjemmetest som hjelper med å identifisere 9 kostholdsrelaterte sykdommer som høyt kolesterol og diabetes.
Stadig flere ønsker det virkelig spesielle, skapt for hånd av folk som kan sitt fag. Det norske skomerket Dundas er ett av mange eksempler på håndlaget kvalitet som knapt kan lage nok til å dekke etterspørselen. Den britiske og italienske skredderbransjen melder om oppsving for spesialbestillinger fra "vanlige folk", og klokkeprodusenter tilbyr spesiallagede varianter for enkeltkunder.
Kunstig kjøtt nærmer seg med teknologiske stormskritt og flere aktører er på banen. Upside Foods fremstiller kjøtt fra celler hentet fra dyr, altså ikke ved å ale opp og slakte dyrene. Målet er å lage kjøtt som er sunnere for både mennesker og miljøet. Produktet finnes men er fortsatt for dyrt for massemarkedet, men det vil endres over de neste årene.
Airbnb har inngått partnerskap med verdens største forbrukerrettede DNA-testselskap, 23andMe. Hensikten er å tilby reisende skreddersydde opplevelser på reisemålet basert på deres DNA-opphav. For eksempel kan turister til Norge få vite om de har norske gener og få anbefalt opplevelser der forfedrene kom fra.