10 nye innsikter for 2022

Årets viktigste funn og endringer

Her kan du se tidligere års innsikter: 

Den raskeste måten å oppdatere deg på hva som er viktig å vite.

I dette kapitlet trekker vi sammen de viktigste nye innsikter vi har funnet frem til i arbeidet med 2021-rapporten. De viktigste trendene vi mener du må være oppmerksom på akkurat nå.

Snarvei til fremtiden

Når vi ser signaler som peker i samme retning på tvers av flere kategorier og trendhistorier, har vi et mønster - en innsikt - som forteller noe interessant om hvor vi er på vei. Du kan altså se på de 10 nye innsiktene som en rask innføring i hva som er nytt, hva vi har lært på tvers av alle analyser og temaer i denne rapporten. En snarvei til de mest aktuelle trendene å være obs på.

Fordyp deg videre...om du vil

Hver av de 10 innsiktene inneholder pekere til hvor i rapporten du kan lese mer om det som gav grunnlaget for innsikten. Vi tilbyr foredrag, tilpasset din bransje, som bygges opp omkring de 10 innsiktene og forklarer hvordan og hvorfor de er relevante for deg.

Trender skapes og atferd endres i utrygge tider.

Frykt og usikkerhet former folks atferd og preferanser. Våre kjerneverdier og  prioriteringer trer tydeligere frem i usikre tider enn når optimisme og trygghet råder. Derfor kommer vi ikke utenom at mange av årets innsikter formes av pandemien, inflasjon og Ukraina-krigen. Start med å klikke deg inn på en av innsiktene for å lese mer. Da får du opp en undermeny med navigering til de andre slik at du kan lese innsiktene i den rekkefølgen du ønsker.
Viva la creativa revolución!
Snart kan alle som vil, lage hva de vil og leve av det.
Neste generasjon digitale plattformer gir brukerne kontroll, skaperkraft og verktøy for samarbeid. Tekniske og økonomiske barrierer bygges ned. Snart kan alle lage hva de vil, fysisk og digitalt. Vi står foran en kreativ revolusjon for både forbrukere og bedrifter.
Slett meg
Du trenger ikke vite alt om meg.
Innhold vi deler i sosiale medier i dag kan brukes mot oss senere. Men hvorfor må vi bekymre oss over det? Brukerne vil kreve mer kontroll over eget innhold i sosiale medier. Snart vil de samme algoritmene som styrer hvilket innhold vi får se fra andre, anvendes til å begrense hva andre får se av vårt.
God magefølelse
Alt henger sammen, spesielt magen og hjernen.
"Klump i magen" er ikke bare et metaforisk begrep viser ny forskning, men et konkret, fysiologisk uttrykk for en tettere kobling mellom mage og hjerne enn vi var klar over. Kunnskapen er allerede i ferd med å endre hvordan mange spiser. Snart også hvordan vi lever.
Omtenksom omstart
Teknikker og teknologi for mental velvære.
Psykisk helse er nordmenns hjertesak nummer én. Det angår mange, spesielt unge. Stadig fler tar i bruk digitale verktøy og nye teknikker for å håndtere angst og uro i forbindelse med omstart til en ny hverdag i en utrygg verden.
Direct action
All makt til folket gjennom effektiv lokal populisme.
Den folkelige aktivismen er tilbake, men denne gang er det ingen stor ideologisk kamp som utkjempes. Kampene er populistiske, interessedrevne og lokale. Og aktivismen virker. Folk forventer å bli hørt av selskaper og myndigheter. Men møt dem med autentisitet og oppriktighet: falskhet blir gjennomskuet.
Sosiale betennelser
Ganske mange synes ganske mye har blitt ugreit å si.
Inntil nylig var kanselleringskultur noe de praktiserte i utlandet. Nå sier halvparten av den norske befolkningen at de har meninger de kvier seg for å uttrykke. Mange er lei det betente klimaet, polarisering og dårlig stemning. De vil heller ha fellesskap og respekt.
God hyggeskikk
Når krisen er størst, er kosen nærmest.
Kos og hygge er en emosjonell beskyttelsesmekanisme i utrygge tider. Den skandinaviske hyggen har blitt et internasjonalt kulturfenomen. Skap varme sosiale møteplasser hvis du kan, men viktigst av alt: by på deg selv og vær menneskelig. For nå er lunt bedre enn kult.
Gjenbruks-gjennombrudd
Fra skam til lyst som motivasjon for nøysom bærekraft.
«Alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre avfall. Men å endre handlinger tar lenger tid enn å endre holdninger. Men nå skjer det noe. Luksus, glitter, bruk-og-kast er ute. Overflod tar seg dårlig ut på spisebordet, i garderoben og i folks etiske og moralske regnskap.
Nasjonal famling til samling
Identitet og stolthet uten nasjonalisme.
Det er greit å være stolt av det norske igjen. 8 av 10 mener det er viktig å ta vare på vår nasjonale identitet. Det norske er nært, trygt og godt: Norsk mat, norske institusjoner, norske medier, merkevarer og mennesker. En følelse av verdifellesskap som ikke handler om selvgodhet og nasjonalisme, men om ydmyk stolthet over det verneverdige samfunnet vi har bygget og gjerne deler med andre.
Klikk og vent
Når både handlekraft og handlelyst svekkes.
Prisene og usikkerheten stiger. Forbrukernes tillit til økonomien faller. Handelsnæringen har opplevd rekordsalg under pandemien. Men det vokser ikke inn i himmelen, for nå trykker forbrukerne på pauseknappen. De vil kanskje Ikke kjøpe like mye, men vil fortsatt handle riktig og viktig.
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no