consumer
stories

2023-2025
Velkommen til Consumer Stories-rapporten. Vi fyller på innhold fortløpende, så kom tilbake jevnlig. Du er inne i rapporten så lenge du ser den mørke menyen øverst. Krysset i menyen tar deg ut av rapporten igjen.
Ny bruker?
Få en rask innføring.

Neste drop:

Lanserings-event for årets nye trendhistorier og 10 viktigste innsikter.
00
dager
00
timer
00
minutter
00
sekunder
Ingen meldinger akkurat nå.

Velkommen til gratis Proff-medlemsskap

Alle abonnenter får teste Proff gratis ut mai.

Argumentet for å kutte daglige nyheter

Vi som jobber med trender er avhengige av å henge med på det meste som skjer i kultur, samfunn, politikk, økonomi, marketing, teknologi.

Merkevarer lærer av memelords

Oppsummering og metainnhold kommer her, bra for SEO.

Nyeste Temarapporter

Har du feedback til oss?

Vi vil gjerne høre fra deg hvis du har gode forslag, idéer, klager eller om du savner noe. Du trenger ikke signere med navnet ditt hvis du ikke vil, men det er hyggelig om du gjør det. (NB: Hvis du ønsker at vi skal svare må du oppgi navn)

Nytt i Trendbasen

Nyeste Trendretninger

Vær deg selv, si hva du mener.
Den Smarte forbruker

Sportslig sparing

Det er ingen skam å snu på krona, nå blir sparing sport og underholdning.
Den Moralske forbruker

Grønne gulerøtter

Gulrot er bedre enn pisk for å endre atferd.

Se Consumer Stories lanseringen i opptak her.

Vi lanserte årets rapport med et webinar 17. mars 2022. Der introduserte Opinions Ole Petter Nyhaug og Anniken Klyve hver av de 10 nye innsiktene for 2022. Vi fikk besøk av kunnskapsrike og inspirerende eksterne gjester for å belyse to av temaene i samtaler: "Gjenbruksgjennombrudd" ble belyst av Anne-Grete Haugen fra Matvett (matbransjens matsvinn-samarbeide) og Linda Refvik fra NF&TA (næringsklynge for bærekraftig motebransje) i samtale med vår egen Sunneva Kilsti. "Sosiale betennelser" ble diskutert av kunstner, skribent og KHiO-student Magnus Vanebo i samtale med Ole Petter Nyhaug. Som Consumer Stories-abonnent kan du se det hele her.

Slik bruker du rapporten.

100% digitalt, alltid oppdatert.

Noen savner sikkert PDF- og papirrapporten som Consumer Stories-brukere har fått tidligere. Vi forstår det (vi savner den litt selv). Men vi kom til at det er viktigere å kunne oppdatere rapporten jevnlig gjennom året.  Beslutningen styrkes av en brukerundersøkelse vi gjennomførte i 2020.

Der svarte 7 av 10 at de bruker Consumer Stories gjennom hele året. 2 av 3 foretrakk digitalt nettformat fremfor PDF-format (selv om 9 av 10 likevel var fornøyd med det tidligere formatet isolert).

Noen spør om PPT-presentasjoner. Proff-abonnenter får dette for bransjerapporter, hovedtrendene og temarapporter med mye tall og data. De kan du bruke i egne, interne presentasjoner.

Bruk rapporten aktivt og kom tilbake ofte.

Dette er ikke en ferdig rapport. Tvert i mot: vi oppdaterer nettsiden kontinuerlig gjennom året med nytt innhold, temarapporter og påfyll i trendbasen. Noen er faste og planlagte, mens andre er svar på aktuelle temaer og hendelser.

Vi oppfordrer til å besøke oss jevnlig for å få med deg det nye. Kom gjerne med innspill fra om temaer dere ønsker vi skal behandle.

Vi holder deg oppdatert om nytt innhold med et kort nyhetsbrev ca annenhver uke. Vi håper du vil lese det, slik at du ikke går glipp av noe.

Rettigheter til bruk av data.

Alt innhold, tekster, analyser, dokumentasjon og fremstillinger på denne nettsiden er Opinion AS´ eiendom og kan ikke deles, mangfoldiggjøres eller publiseres, verken delvis eller i sin helhet, uten etter skriftlig tillatelse fra Opinion AS.

Tilgang til denne nettsiden kan ikke deles eller spres utenfor Kjøpers egen juridiske enhet. Tilgang kan heller ikke deles med andre juridiske enheter innenfor samme konsern uten etter avtale med Opinion AS.

“Consumer Stories fra Opinion” skal alltid oppgis som kilde dersom dere siterer eller refererer til innhold eller data fra denne nettsiden, internt eller eksternt. Opinion AS har rettighet til fri og ubegrenset bruk av alt materiale som er en del av denne nettsiden.

Consumer Stories bygger på vårt velprøvde rammeverk.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Blandit semper donec pellentesque non non mattis pellentesque volutpat. Consectetur feugiat pellentesque sollicitudin quis curabitur tempor viverra tincidunt. Posuere tortor lorem porttitor rutrum. Porta consequat a, condimentum volutpat eget pellentesque mi donec adipiscing. Enim, fermentum vel tellus, blandit vitae. Quis in sed gravida nec laoreet vitae.

Slik strukturerer vi trendene. Og denne rapporten.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Blandit semper donec pellentesque non non mattis pellentesque volutpat. Consectetur feugiat pellentesque sollicitudin quis curabitur tempor viverra tincidunt. Posuere tortor lorem porttitor rutrum. Porta consequat a, condimentum volutpat eget pellentesque mi donec adipiscing. Enim, fermentum vel tellus, blandit vitae. Quis in sed gravida nec laoreet vitae.

Metode og gjennomføring.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Blandit semper donec pellentesque non non mattis pellentesque volutpat. Consectetur feugiat pellentesque sollicitudin quis curabitur tempor viverra tincidunt. Posuere tortor lorem porttitor rutrum. Porta consequat a, condimentum volutpat eget pellentesque mi donec adipiscing. Enim, fermentum vel tellus, blandit vitae. Quis in sed gravida nec laoreet vitae. Urna, varius nisi, condimentum felis pharetra. Eu aliquet commodo dictumst condimentum tortor est ut cras.

Vi hjelper deg å ta innsikten i bruk.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål om bruk av Consumer Stories. Enten det gjelder praktisk tilgang til rapporten, eller hjelp med å bruke innholdet. Vi lager tilpassede løsninger og presentasjon for de som ønsker det. Her er vårt lille team, og hvem som hjelper med hva.

Innhold, rapporter, foredrag: Ole Petter.
Abonnement, rapporter, foredrag: Anne-Sofie.
Media og redaksjonell bruk: Tove.
Research: Anniken.

Ole Petter Nyhaug
Trendanalyse, rådgivning, innhold, foredrag.
olepetter@opinion.no
Anne-Sofie Åmodt
Abonnement, rådgivning, foredrag.
anne-sofie@opinion.no
Tove Botnen
Media og markedsføring.
tove@opinion.no
Anniken Klyve
Research og innhold.
anniken@opinion.no
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no