consumer
stories

2022-2024
Velkommen til Consumer Stories-rapporten. Vi fyller på innhold fortløpende, så kom tilbake jevnlig. Du vet du er inne i rapporten så lenge du ser den mørke menyen øverst. Krysset i menyen tar deg ut av rapporten igjen.
Ny bruker?
Få en rask innføring som hjelper deg i gang med bruk av abonnementet ditt.

Neste drop:

Temarapport om julehandel og trange tider: Nordmenns forbruk fremover.
00
dager
00
timer
00
minutter
00
sekunder

Oktober er UNG-måned hos Opinion.

Årets ferske UNG2023-rapport er her, det er også en ny temarapport her.

Quis Cupiditate Atque

Explicabo ut explicabo qui delectus doloribus dicta facilis. Provident repudiandae nulla impedit qui eaque saepe. Qui dolor fugiat labore eu

Optio Commodi Aut Ad

Iste id aut delectus quia laudantium quidem earum impedit. Nisi nobis repellendus distinctio nam sint voluptas perferendis dolor. Quia offic

Nyeste Temarapporter

Har du feedback til oss?

Vi vil gjerne høre fra deg hvis du har gode forslag, idéer, klager eller om du savner noe. Du trenger ikke signere med navnet ditt hvis du ikke vil, men det er hyggelig om du gjør det. (NB: Hvis du ønsker at vi skal svare må du oppgi navn)

Nytt i Trendbasen

Nyeste Trendretninger

Teknikker, teknologi og trening for bedre mental ytelse.
Folket samler seg om det som betyr aller mest.
Når handlekraft og handlelyst svekkes trykker vi på pause.
Meldinger
Vi sender deg nyhetsbrev på epost et par ganger i måneden med oppdatering om nytt innhold.
15.11.2022
Gi oss kjapp og enkel feedback!
9.11.2022
Slik blir nordmenns forbruk i vinter

Innhold.

Dette finner du under hver av menylinkene. Hvis du har brukt rapporten før ser du en del nytt. Samtidig er alt du kjenner fortsatt med.
1

Om rapporten

Beskrivelse av rammeverk, metode, utvalg og datagrunnlag. Pluss tips om hvordan lese og bruke rapporten mest mulig effektivt,
2

10 nye innsikter

Kall det executive summary. De viktigste funnene og utviklingstrekkene fra årets rapport. Kokt ned til 10 nye innsikter for 2022-2025. Oppdateres årlig.
3

Trendene

Rapportens kjerne! Seks overordnede metatrender. Åtte trendhistorier som forklares med tekst og video. Alt dokumenteres med tall, og konkretiseres med ferske trendretninger og eksempler.
4

Temaanalyser

Aktuelle dypdykk gjennom analyser, innsikt og gode råd om aktuelle temaer. Alltid med ferske tall og nye observasjoner. Temaer kan være bransjer, målgrupper eller aktuelle fenomener.
5

Trendbase

Kontinuerlig oppdatert base med over 200 trendeksempler til inspirasjon. Søk og filtrér på bransje, trendhistorie, målgruppe og mer.
6

Proff

Proff-abonnement lanseres senere i år. Ditt eget trend intelligence. dashboard. Pluss ekstra rapporter, presentasjoner, analyser og data.

Se Consumer Stories lanseringen i opptak her.

Vi lanserte årets rapport med et webinar 17. mars 2022. Der introduserte Opinions Ole Petter Nyhaug og Anniken Klyve hver av de 10 nye innsiktene for 2022. Vi fikk besøk av kunnskapsrike og inspirerende eksterne gjester for å belyse to av temaene i samtaler: "Gjenbruksgjennombrudd" ble belyst av Anne-Grete Haugen fra Matvett (matbransjens matsvinn-samarbeide) og Linda Refvik fra NF&TA (næringsklynge for bærekraftig motebransje) i samtale med vår egen Sunneva Kilsti. "Sosiale betennelser" ble diskutert av kunstner, skribent og KHiO-student Magnus Vanebo i samtale med Ole Petter Nyhaug. Som Consumer Stories-abonnent kan du se det hele her.

Slik bruker du rapporten.

100% digitalt, alltid oppdatert.

Noen savner sikkert PDF- og papirrapporten som Consumer Stories-brukere har fått tidligere. Vi forstår det (vi savner den litt selv). Men vi kom til at det er viktigere å kunne oppdatere rapporten jevnlig gjennom året.  Beslutningen styrkes av en brukerundersøkelse vi gjennomførte i 2020.

Der svarte 7 av 10 at de bruker Consumer Stories gjennom hele året. 2 av 3 foretrakk digitalt nettformat fremfor PDF-format (selv om 9 av 10 likevel var fornøyd med det tidligere formatet isolert).

Noen spør om PPT-presentasjoner. Proff-abonnenter får dette for bransjerapporter, hovedtrendene og temarapporter med mye tall og data. De kan du bruke i egne, interne presentasjoner.

Bruk rapporten aktivt og kom tilbake ofte.

Dette er ikke en ferdig rapport. Tvert i mot: vi oppdaterer nettsiden kontinuerlig gjennom året med nytt innhold, temarapporter og påfyll i trendbasen. Noen er faste og planlagte, mens andre er svar på aktuelle temaer og hendelser.

Vi oppfordrer til å besøke oss jevnlig for å få med deg det nye. Kom gjerne med innspill fra om temaer dere ønsker vi skal behandle.

Vi holder deg oppdatert om nytt innhold med et kort nyhetsbrev ca annenhver uke. Vi håper du vil lese det, slik at du ikke går glipp av noe.

Rettigheter til bruk av data.

Alt innhold, tekster, analyser, dokumentasjon og fremstillinger på denne nettsiden er Opinion AS´ eiendom og kan ikke deles, mangfoldiggjøres eller publiseres, verken delvis eller i sin helhet, uten etter skriftlig tillatelse fra Opinion AS.

Tilgang til denne nettsiden kan ikke deles eller spres utenfor Kjøpers egen juridiske enhet. Tilgang kan heller ikke deles med andre juridiske enheter innenfor samme konsern uten etter avtale med Opinion AS.

“Consumer Stories fra Opinion” skal alltid oppgis som kilde dersom dere siterer eller refererer til innhold eller data fra denne nettsiden, internt eller eksternt. Opinion AS har rettighet til fri og ubegrenset bruk av alt materiale som er en del av denne nettsiden.

Consumer Stories bygger på vårt velprøvde rammeverk.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Blandit semper donec pellentesque non non mattis pellentesque volutpat. Consectetur feugiat pellentesque sollicitudin quis curabitur tempor viverra tincidunt. Posuere tortor lorem porttitor rutrum. Porta consequat a, condimentum volutpat eget pellentesque mi donec adipiscing. Enim, fermentum vel tellus, blandit vitae. Quis in sed gravida nec laoreet vitae.


Slik strukturerer vi trendene. Og denne rapporten.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Blandit semper donec pellentesque non non mattis pellentesque volutpat. Consectetur feugiat pellentesque sollicitudin quis curabitur tempor viverra tincidunt. Posuere tortor lorem porttitor rutrum. Porta consequat a, condimentum volutpat eget pellentesque mi donec adipiscing. Enim, fermentum vel tellus, blandit vitae. Quis in sed gravida nec laoreet vitae.

Metode og gjennomføring.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Blandit semper donec pellentesque non non mattis pellentesque volutpat. Consectetur feugiat pellentesque sollicitudin quis curabitur tempor viverra tincidunt. Posuere tortor lorem porttitor rutrum. Porta consequat a, condimentum volutpat eget pellentesque mi donec adipiscing. Enim, fermentum vel tellus, blandit vitae. Quis in sed gravida nec laoreet vitae. Urna, varius nisi, condimentum felis pharetra. Eu aliquet commodo dictumst condimentum tortor est ut cras. F

Vi hjelper deg å ta innsikten i bruk.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål om bruk av Consumer Stories. Enten det gjelder praktisk tilgang til rapporten, eller hjelp med å bruke innholdet. Vi lager tilpassede løsninger og presentasjon for de som ønsker det. Her er vårt lille team, og hvem som hjelper med hva.

Innhold, rapporter, Proff-abo: Ole Petter.
Analyser, rapporter, foredrag: Anne-Sofie.
Research og tilgang/ login: Anniken.
Salg og redaksjonell bruk: Tove.
Ole Petter Nyhaug
Ansvarlig for trendanalyse, innhold, design.
olepetter@opinion.no
Anniken Klyve
Research og innhold.
anniken@opinion.no
Anne-Sofie Åmodt
Analyse, rådgivning, foredrag.
anne-sofie@opinion.no
Tove Botnen
Salg og media.
tove@opinion.no