X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,

FUD: Folks bekymringer

Fear, Uncertainty and Doubt: Hva er nordmenn mest bekymret for og hvordan endrer det folks atferd, holdninger og forbruk? Vet du hva folk er redd for, vet du også hva de trenger mest.
Publisert
23.2.2025
Oppdatert
13.3.2025
Trenden
Unge er ikke som før, de er som oss. Identitet og verdier blir viktigere enn alder for å forstå forskjeller mellom grupper i befolkningen.
innsikten
Men skiller finnes fortsatt. De unge orienterer seg mot det nære, indre, individualistiske, og - i stadig større grad - konservative.
muligheten
Kanskje er det enklere å markedsføre og kommunisere på tvers av generasjoner. Unge og eldre bruker ulike kanaler, men kan gjerne høre samme budskap.

Hva er i endring?

Global uro, lokal trygghet.

Nordmenns største bekymringer befinner seg utenfor landets grenser. Krig og uro bekymrer stadig flere. Det geopolitiske klimaet blir stadig mer uforutsigbart med få tegn til forbedring, snarere tvert imot. Dermed vender nordmenn i større grad blikket innover mot seg, sitt og vårt, og forsterker dermed en allerede etablert dreining mot nasjonale og lokale verdier.

Ulike helseplager.

Helseplager bekymrer og splitter folket. De eldste bekymrer seg mest for fysiske plager, mens de yngste er mer bekymret for psykiske. Dreiningen kommer av en økende kulturell aksept for åpenhet om mental helse, der psykisk velvære vurderes som nesten like viktig for livskvalitet som den fysiske. Det bærer bud om en mer balansert og helhetlig tilnærming til folks helse.

Forsiktig optimisme.

Optimismen er på vei tilbake etter en periode med historisk lav forbrukertillit. Færre bekymrer seg for egen og landets økonomi, selv om både redusert prisvekst og forventet rentenedgang virker å drøye. Men grunnen er jo at folks og landets økonomi er god! Gode nyheter for alle som lever av folks forbruk. Men global uro og USAs uforutsigbare nye administrasjon demper optimismen og det store frislippet noe.

Nordmenns største bekymringer.

Krig og uro i verden topper listen, drevet av russisk aggresjon og høy temperatur i Midtøsten. Flere land snakker om atomvåpen. Trumps comeback kan gå begge veier: Større usikkerhet eller endelig fred. På toppen av dette kommer PST's advarsler om vedvarende bekymringsverdig terrortrusselnivå i Norge.

Annenhver nordmann har nå krig og uro blant sine største bekymringer. Denne har skutt i været de siste tre årene. Siden 2021 har 1,2 millioner flere nordmenn blitt bekymret for verdenssituasjonen, og lite tyder på at det vil avta. Den nest største bekymringen faller inn i samme kategori; 35 prosent av befolkningen er bekymret for russisk aggresjon.

Bekymringen for russisk aggresjon viser en tydelig generasjonskløft. "Kun" 20 prosent av Gen Z er bekymret, sammenlignet med 54 prosent blant Boomers. Det samme gjelder for bekymringen for krig og uro generelt. Boomers vokste opp under den kalde krigen og har sterke minner om russisk innflytelse, mens Gen Z knapt har hørt om jernteppet.

Se opp for:
  • Usikkerheten påvirker ikke bare nordmenns følelse av trygghet, men også deres økonomiske beslutninger og forbruksplaner.
  • Økende etterspørsel etter tjenester som gir en følelse av trygghet. For eksempel tjenester som forhindrer svindel, apper som gir sanntidsvarsler om mistenkelige aktiviteter og tjenester som verifiserer informasjon.
  • En dreining mot proteksjonisme, hvor "oss først" får fotfeste. Bedrifter som selger lokale produkter, har en lokal tilhørighet, eller som fremhever norsk produksjon og verdier, vil appellere til forbrukere som søker trygghet i det kjente og nære. Tenk Amundsen, Rørosmeieret og merkeordningen "Made in Norway".
  • Budskap, merkevarer og produkter knyttet til det norske har ikke lik appell for alle generasjoner. Det blir viktig for bedrifter å tilpasse seg generasjonsforskjellene, hvor for eksempel de unge er mindre opptatt av global geopolitikk enn de eldre.

Stigende priser, synkende bekymring.

Vi må til 80-tallets Jappetid for å finne høyere prisstigning enn i 2022-2023. Mange matvarer økte mer enn 25 prosent, folks boliglånskostnader økte med titusenvis av kroner og strømprisene skjøt til himmels. Flere, spesielt unge, tok opp forbrukslån, og antall inkassosaker økte, mens mange måtte kutte ned på sparing. Økte priser ble derfor den tredje mest utbredte bekymringen. 31 prosent av nordmenn oppgir at de er bekymret for prisstigningen.

Men nå ser vi avtagende bekymring, med en nedgang på 21 prosent siden 2023. Utviklingen gjenspeiles også i forbrukertillitsindeksen, som etter en historisk lav bunn høsten 2022 nå øker forsiktig (selv om flere fortsatt har negativ enn positiv tro på egen og landets økonomi). Prisstigningen er stabil, men rentekuttene er fortsatt i det blå selv om mange tror de kommer i år. Antagelig vil bekymringen for økte priser fortsette å avta fremover. Likevel er det en tydelig generasjonskløft: Mens mange eldre føler seg økonomisk trygge, preges fortsatt 44 prosent av Gen Z av usikkerhet.

Se opp for:
  • Høy inflasjon har gjort mange forbrukere mer bevisste og påskrudde. De sammenligner priser, melder seg inn i kundeklubber og bruker mer tid på planlegging. Det vil sannsynligvis vedvare. Følelsen av å være smart trumfer sløsing og følelsen av å bli lurt.
  • Flere forbrukere blir prisjegere, melder seg inn i kundeklubber for å få rabatter, benytter prissammenligningstjenester, og søker råd fra finfluencere på TikTok. Mange bransjer vil fortsatt oppleve illojale kunder som jakter pris og bytter merke til den som gir best verdi for pengene.
  • Det blir viktigere enn noen gang å være transparent om prisendringer og rabatter. De som forsøker å lure kundene med "smarte" og forvirrende prisgrep taper i det lange løp. Folk er påskrudde på en annen måte enn før.

Frykter fysiske plager mer enn psykiske.

Mediene fylles med saker om mental helse og økende sykefravær på grunn av psykiske plager. Likevel er fortsatt flere bekymret for fysiske helseproblemer enn psykiske. Bekymringen for fysiske helseproblemer øker med alderen, hvor 35 prosent av Boomers uttrykker bekymring, sammenlignet med kun 18 prosent blant Gen Z. Nå er hver fjerde nordmann bekymret for fysiske helseproblemer. Samtidig synker andelen bekymret for hvert år.

I 2022 undersøkte vi hvilke livshendelser nordmenn frykter mest. Øverst på bekymringslisten, med 47 prosent, finner vi nevrologiske sykdommer som Parkinson, MS, ME og ALS. Flere er bekymret for nevrologiske sykdommer, kreft og sensorisk tap enn for samlivsbrudd og økonomiske utfordringer.

Spørsmålet ble stilt våren 2022.

Se opp for:
  • Tilrettelegging for fysisk aktivitet blir viktigere. Treningsfasiliteter på arbeidsplassen, i borettslag og på hotell blir verdsatt. Arbeidsgivere som gir ansatte tid til å trene i arbeidstiden er attraktive. Butikker og kjøpesentre kan oppmuntre til å gå eller sykle ved å tilby sykkelparkering og belønninger.
  • Folk har et mer helhetlig syn på helse enn tidligere. Alt henger sammen. Trening, kosthold og søvn. Mental og fysisk helse. Men også faktorer som interiør, luftkvalitet og skjermbruk får mer oppmerksomhet. Alle virksomheter forventes nå å bidra positivt til folks helse, uansett bransje.

Unges innadvendte bekymringer.

For å finne psykiske helseproblemer på listen over nordmenns bekymringer, må vi bla et godt stykke ned. Psykiske helseproblemer deler en 18. plass, hvor 14 prosent av befolkningen uttrykker bekymring. Andelen har vært helt stabil de siste årene, selv under pandemien da mental helse var et stort tema.

Samtidig er kognitiv svikt en av de største bekymringene nordmenn har når det gjelder alvorlige livssituasjoner, som vist i grafen ovenfor.

Bekymringen for psykiske helseproblemer har et omvendt mønster sammenlignet med fysiske helseproblemer: Det er flest blant Gen Z som bekymrer seg for dette, mens Boomers viser minst bekymring. For Gen Z er det kun økte priser og krig og uro i verden som bekymrer flere enn psykiske helseproblemer. Det er også blant Gen Z hvor størst andel bekymrer seg for ensomhet.

Se opp for:

  • Økt etterspørsel etter produkter som fremmer psykisk helse gjennom meditasjon, stressmestring og søvnforbedring, spesielt rettet mot Gen Z.
  • Produkter og kommunikasjon som tar mental helse på alvor, særlig blant menn. Slike initiativer kan også styrke merkevarens omdømme som ansvarlig samfunnsaktør.
  • Samtidig ser vi en motreaksjon: Mot sykeliggjøring av livets normale utfordringer. Under pandemien fikk stoisismen en renessanse. Filosofien om selvkontroll og mental styrke appellerte til unge menn. For merkevarer kan budskap om mot, robusthet og maskulinitet åpne for dype relasjoner med unge menn, som ofte er vanskelige å nå.

Make Europe great again.

Nordmenn og Europa har hatt et tett kulturelt forhold til USA gjennom generasjoner. Men nå viser Consumer Stories at nordmenn er bekymret for USAs internasjonale innflytelse og forhold til resten av Vesten. Trump-administrasjonens behandling av Ukrainas president Zelenskyj og ambisjoner om å kjøpe Grønland sjokkerer mange. Nå er "Norges og Europas forhold til USA" den fjerde mest utbredte bekymringen i befolkningen! "USAs innflyelse i verden" er på syvende plass.

Datainnsamlingen ble gjort mens mediedekningen av Trumps uttalelser var på sitt mest intense, noe som sikkert forsterker bekymringen. Men det er likevel ingen tvil: Et uforutsigbart USA bekymrer svært mange nordmenn.

Boomers er aller mest bekymret for Norge og Europas forhold til USA, trolig fordi de er vant til USA som garantist for stabilitet og sikkerhet i verden.

Se opp for:

  • Nordmenn vil trolig hente ideer, trender og inspirasjon fra andre steder i verden enn USA. Nordmenn drømmer fortsatt om Amerika, men ikke kun om Amerika.
  • Produkter og merkevarer som kobler seg på lokal, norsk eller europeisk opprinnelse kan appellere til forbrukere som søker trygghet.
  • Merkevarer som fremmer internasjonalt samarbeid kan oppleves som positivt. For eksempel med kampanjer som snakker om globalt samarbeid, noe som kan resonere med forbrukere som er bekymret for internasjonale konflikter.

Men det er ikke alt: Vi har flere bekymringer.

Flere bekymringer har mindre oppslutning i folket, men er fortsatt av betydning for mange. Her er noen av dem:

  • Én av fire nordmenn er mest bekymret for at en alvorlig ulykke eller skade skal ramme dem selv eller deres nærmeste. Særlig de eldste er bekymret for dette.
  • 16 prosent av Gen Z er bekymret for negative effekter av teknologi og skjermbruk, en langt større andel enn hos øvrige generasjoner. De er vokst opp med smarttelefoner og konstant digital tilstedeværelse, noe som gjør dem mer bevisste på potensielle negative konsekvenser.
  • Tre av ti Boomers er bekymret for polarisering og splittelse i samfunnet, langt flere enn blant Gen Z, hvor 17 prosent er bekymret. De har gjennomlevd opprivende politiske perioder som kan ha gjort dem mer bevisste på trusler mot samholdet i samfunnet.
  • Bekymringen for organisert kriminalitet er langt høyere blant Boomers og Generasjon X enn hos Millennials og Gen Z. 24 og 16 prosent av henholdsvis Boomers og Generasjon X uttrykker bekymring.
  • Det er en svak men signifikant økning i andelen som er bekymret for innvandring, fra 11 prosent i 2024 til 15 prosent i 2025.

Hva betyr det for deg?

1
Tenk forbi alder.
Unge er annerledes på mange områder. Men like ofte har de mye til felles med eldre generasjoner. Det går an å tenke og treffe bredt med felles budskap og produkter på tvers av alder.
2
Se hele mennesket.
De unge er opptatt av mental helse, selvrealisering, selvpleie og optimalisering. De tar meg seg "hele meg" i alle sammenhenger, enten det er jobb, forbruk, fritid eller livsstil.
3
Hold det nært og ekte.
Unge er opptatt av det ekte, autentiske og nære. De søker sosiale fellesskap, men er mindre opptatt av globale og idealistiske temaer enn de eldre.
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no