X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,

Folkets hjertesaker

Alle nordmenn har minst én hjertesak. Det bør også du. Helst en du deler med målgruppen din. Sosiale hjertesaker skaper størst og bredest engasjement, men mange hjertesaker er splittende. Bruk innsikt om målgruppens hjertesaker som strategisk guide for samfunnsansvar og merkevarebygging.
Publisert
19.5.2022
Oppdatert
3.6.2022
De fleste av oss har saker og samfunnsspørsmål vi bryr oss om og tenker er viktige.
Saker som påvirker hva vi stemmer i valg, hvem vi identifiserer oss med og hvilke produkter vi kjøper.
Men noen saker engasjerer  mer enn andre.
De betyr så mye at vi aktivt prioriterer dem fremfor andre gode saker.
Gjennom hjertesakene kan du engasjere, involvere og kommunisere med  forbrukerne.
Vi liker virksomheter som bryr seg om det som betyr mest for oss.
Slik at vi kan engasjere oss sammen i våre felles hjertesaker.

Hva er i endring?

Alle har hjertesaker, men ikke de samme.

Kun 2% av befolkningen bryr seg ikke om noen av de 27 hjertesakene vi måler. Men folks engasjement er spredt tynt. Vi klarer ikke peke ut én felles sak som treffer "alle" i hjertet. Kun to enkeltsaker treffer mer enn 1 av 3 nordmenn, men i sum treffer de sosiale hjertesakene folk flest.

Vi finner polarisering langs flere dimensjoner: kjønn, by/land og grunnleggende (politiske) verdier. Selv om enkelte av de sosiale hjertesakene splitter folk, og andre er mer personlige enn allmenne (psykisk helse), er denne gruppen hjertesaker det nærmeste vi kommer et felles tema for nordmenns engasjement.

Sosiale hjertesaker engasjerer flest.

Topplisten med hjertesaker preges av de vi kaller sosiale hjertesaker: Fellesnevneren er psykisk helse, inkludering, like rettigheter og utjevning av forskjeller. Pandemien tydeliggjorde det ennå mer. De to på topp, psykisk helse og kamp mot mobbing av barn og unge, økte forspranget til klima og miljø på tredjeplass.

Vi kan alltid diskutere hvilke saker som "objektivt sett" er viktigst (et spørsmål uten fasit), men de sosiale hjertesakene treffer nordmenn sterkest i hjertet og magen. Vi formes av de utrygge tidene vi lever i. Det er helt naturlig at vi bryr oss aller mest om de nære og menneskelige ting som angår oss selv eller våre nærmeste i hverdagen.

Hjertesakene sier mye om hvem vi er.

Vi finner tydelige forskjeller i hvilke hjertesaker som engasjerer ulike målgrupper. Noen har sin naturlige forklaring, som at folk i distriktene er mer opptatt av å ta vare på kulturlandskapet og at kvinner er mer engasjert i feminisme. Andre er kanskje mer overraskende, som at nesten bare menn er opptatt av ytringsfrihet mens dyrevelferd stort sett engasjerer kvinner.

Dypere analyser viser også tydelige sammenhenger mellom politiske holdninger, identitet og hvilke hjertesaker man bryr deg om. Hvis du vil bruke hjertesaker for å skape fellesskap med og engasjement hos målgruppen din (og det bør du), gjelder det å være bevisst hvilke saker som engasjerer din målgruppe. Det er lett å bomme, og i verste fall støte folk vekk.

Hvilke saker engasjerer folk?

Topplisten over de 10 mest utbredte hjertesakene blant nordmenn preges av sosiale hjertesaker.

Mange av nordmenns fremste hjertesaker handler om sosial inkludering, psykisk helse, kamp mot ulikhet og for like rettigheter. De vi definerer som sosiale hjertesakene er merket med gult i grafen under, noe som gjør det tydelig at nettopp denne type hjertesaker har bred oppslutning.
 
Psykisk helse topper listen, og har økt med fire prosentpoeng siden sist måling i 2019 (neste måling kommer i mars 2023). Koronatiltakene med sosial distansering og bekymring for utenforskap er den viktigste forklaringen.  Vi ser også signifikant økning i oppslutning om antirasisme og LHBTQ-rettigheter, to identitetspolitiske saker med høy temperatur de siste årene. Her er økningen er tydeligst blant de unge.
Slik måler vi hjertesakene
Vi nøyer oss ikke med å spørre hvor viktig man mener sakene er (de fleste er jo viktige). Vi vil finne de hjertesakene som betyr mest. Derfor spør vi "Hvilke av disse sakene er du mest engasjert i og kunne tenke deg å støtte?". Respondenten må prioritere, vi lar de velge maks 5 saker. Vi har 27 saker på lista, kun 2% valgte ingen av dem. Vi har laget over hjertesaker basert på kvalitativ innsikt fra dybdeintervjuer, fokusgrupper og våre onlinepaneler. I tillegg tar vi inn og ut saker som er aktuelle eller uaktuelle i tiden. Vi måler hjertesaker annethvert år i Consumer Stories. Denne temarapporten bygger på data fra Consumer Stories 2021-2023 (og fortsatt like relevant).
0%
100%
40%
Psykisk helse
38%
Mobbing blant barn, unge
26%
Miljø og klima
23%
Sosial ulikhet i Norge
22%
Dyrevelferd
20%
Ytringsfrihet
19%
Global fattigdom
19%
Mot nett-hets
18%
Mindre kroppspress
18%
Anti-rasisme
Sosiale Hjertesaker
Bidra til inkludering, likestilling og at folk har det bra sammen.

Forbrukerne forventer i stadig større grad at bedrifter tar sosialt ansvar. Motebegrepet ESG (Environmental, Social, Governance) er i ferd med å erstatte de mer begrensende “bærekraft” og “CSR” som samlebegrep på bedrifters samfunnsansvar. Sosiale hjertesaker er de som betyr aller mest for forbrukerne, fordi de treffer nært og emosjonelt: psykisk helse, inkludering, likestilling, rettferdig fordeling. Det bllir viktig å finne de relevante, felles hjertesakene med kundene.

Dette er en trendretning under
Den Moralske forbruker

Et kart over norske verdifellesskap som viser et fragmentert landskap. Men også mulighetene for å gjøre felles sak med målgruppene dine.

Mange av hjertesakene er jevnstore i størrelse (pek med musen for å se prosentandel for hver hjertesak). Nesten ingen peker seg ut som spesielt dominerende. Noen saker treffer bredt, andre er polariserende. De store, samlende enkeltsakene er fraværende, men de fleste hjertesakene favner verdifellesskap av hundretusener av nordmenn med tydelige verdier og profiler. Slikt er verdifullt for markedsførere, merkevarebyggere og kommunikatører.

Folk flest forventer at bedrifter og merkevarer engasjerer seg og viser hva de står for. 8 av 10 nordmenn mener bedrifter aktivt må ta samfunnsansvar. 2 av 10 sier de bevisst foretrekker bedrifter som tar samfunnsansvar (3 av 10 blant de unge). Derfor er ESG-strategier i vinden om dagen (Environment, Social & Governance). Kartet under kan sette deg på sporet av verdibaserte koblinger mellom deg og dine målgrupper.
Kilde: Consumer Stories (2021)

Strekk i laget: Ulike grupper har hver sine hjertesaker. Vi har sett på hvilke som samler og splitter mest. Skillene går ofte langs "forutsigbare" akser.

Sakene som splitter mest.

Vi ser størst “strekk i laget” mellom de som er opptatt av miljø og klima på den ene siden og de som er opptatt av ytringsfrihet og anti-globalisering på den andre. Selv om disse hjertesakene på ingen måte er gjensidig utelukkende motsetninger, så representerer de verdisett som står et stykke unna hverandre. Enkelt sagt: De som er opptatt av det ene, er statistisk sett mindre opptatt av det andre.

Ytringsfrihet og antiglobalisering engasjerer i større grad menn og folk i distriktene, mens (unge) kvinner i byene er overrepresentert blant de som har bærekraft blant sine viktigste hjertesaker. Ytringsfrihet og feminisme er de tydeligst “kjønnspolariserte” hjertesakene.

Sakene som samler flest.

De fleste slutter opp om sine hjertesaker uten å utløse splittende politiske eller verdimessige assosiasjoner. Eksempler på slike hjertesaker er psykisk helse, dyrevelferd, utjevning av sosiale forskjeller og støtte til alle former for inkluderingstiltak og anti-ekstremisme. I andre, mer spesifikke målinger finner vi forresten at kamp mot matsvinn og overforbruk (avfall, overflødig emballasje, bruk-og-kast produkter o.l.) er de mest samlende hjertesakene blant nordmenn.

Brede, felles hjertesaker med lavt konfliktpotensiale er egnet til å engasjere brede lag av folket og skape felles sak mellom kunder og merkevarer. Mange forbrukere er lei av polarisering og splittende retorikk. De vil sette pris på hjertesaker og initiativer som betyr noe, og som vi alle kan stå sammen om.
Menn og kvinners hjertesaker: Mønsteret er "enten/eller". Noen saker viser stor avstand i oppslutning mellom kjønnene, mens andre nesten ingen.

Tre grupper med hjertesaker.

Vi har lekt oss litt med dataene for å se om vi finner grupper av hjertesaker og tilhørende målgrupper. Vi fant tre grupper med hjertesaker. Gruppene finner vi ved å se på hvilke hjertesaker som statistisk sett hører sammen, altså at de samme menneskene tenderer mot å velge seg de samme hjertesakene. Vi har gitt dem rimelig beskrivende navn og en kort demografisk profil.
Frihet & motkultur
Sterk overvekt av menn som oftere bor i distriktene. Knyttes oftere til saker som ytringsfrihet, antiglobalisering, innvandringskepsis, anti-sentralisering, personvern og kamp mot fake news. Du finner mange av dem i trendhistorien om den Autonome forbruker.
70% menn
30% kvinner
33% by
67% småby/ land
29% 15-34
71% 35-75
Bærekraft & likestilling
Overvekt av kvinner og folk i storbyene, ofte de yngre. Engasjerer seg oftere til saker som miljø og klima, naturvern, likestilling, bekjempe fattigdom i verden og antirasisme, Du finner igjen mange av dem i trendhistorien om den Moralske forbruker.
44% menn
56% kvinner
52% by
48% småby/ land
48% 15-34
52% 35-75
Nærhet & omsorg
Høyere andel kvinner og godt voksne, men ellers ganske gjennomsnittlig gruppe. I større grad opptatt av psykisk helse, ensomhet, mobbing og kropps- og prestasjonspress. Du finner mange av dem i trendhistoriene om den Inderlige og den Refokuserte forbruker.
45% menn
55% kvinner
39% småby/ land
61% småby/ land
34% 15-34
66% 35-75

Relevant inspirasjon fra trendbasen.

Optimisme i mørke tider
Gule vester i gatene
Ikke kjøp hos oss
Fra SAS til helsearbeider
Fergeopprør langs kysten
The underargument
#elskerbøgda
Norsk kyllingprodusent viser vei innen dyrevelferd
Krever foreldrepermisjon
Overnatting for hjemløse
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no