TRENdene

Seks Metatrender

De lange endringene som du alltid må levere på. Perspektiv og varighet på 7-10 år.

Metatrendene.

Vi har identifisert seks overordnede metatrender som er aktuelle i dag og fremover. Klikk deg inn for å lese mer om hver av dem.
Bevissthet
Bevisste valg er nøkkelen til balanse mellom en sunn verden og lykkelige liv. Vi søker indre balanse gjennom selvutvikling, og ytre balanse ved å engasjere oss i mennesker og miljø.
Empowerment
Kreative og aktivistiske forbrukere skaper nye sosiale plattformer og forretningsmodeller i fellesskap. Makt flyttes fra medier og merkevarer til folk og forbrukere.
Forenkling
Vi har ikke for lite tid, vi har for mange valg. Drømmen om et enklere liv med sømløse hverdager kan realiseres gjennom mindre forbruk. Men også med mer.
Optimalisering
Vi vil ha maks ut av ressursene våre. Fremskritt i menneskelig ytelse og teknologisk smartness vil dulte oss fra sløsing til presisjon, fra sykdom til sunnhet, fra defekt til effekt.
Stimulans
Sanselige og fysiske opplevelser treffer folk i hjertet og magen. Vi kan mettes av produkter, men aldri av opplevelser.
Tillit
Økende sosiale forskjeller og avstand til makta avler mistillit. Investeringer i tillitskapital gir gevinst i form av sterke relasjoner.

Fem måter å bruke Metatrendene.

1

Gi strategien retning.

Mål strategien mot trendene: har du tatt høyde for dem alle, eller i det minste de fleste? Hva er konsekvensen av å ikke gjøre det?
2

Lag veikart for trender.

Bruk trendene som veikart for hva forbrukerne vil forvente fremover, og gi struktur til neste strategi- eller utviklingsmøte.
3

Finn din posisjon.

Analysér hvilke av trendene du (og dine konkurrenter) leverer sterkt på, og finn dine styrker og svakheter.
4

Lag en bedre presentasjon.

Bruk trendene til å gi struktur til din neste PPT-presentasjon.
5

Mulighetsrom for innovasjon.

Bruk trendene som inspirasjon i neste innovasjons-workshop. Lag idéer for nye produkter/ tjenester for hver av dem.
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no