Vi måler forbrukertilliten til et historisk lavpunkt, selv om det allerede er tegn til lys i tunellen. Verken forbrukerne eller makro-guruene tror nå det går så ille som mange fryktet. For de fleste, vel og merke. Det interessante med dagens situasjon er at mange føler det er krise uten å faktisk være i krise. Det gjelder mange som ikke har dårlig råd, men som likevel føler det riktig å spare, gjenbruke, sjekke priser og redusere forbruk. Man reorienterer seg i kjente kategorier, og tenker seg om to ganger før kjøp. Mange finner det til og med tilfredsstillende og gøy.
Vi tror mange forbrukere har ventet på et spark bak for å ta tak i egen forbruksskam, og den nagende følelsen av å bruke langt mer penger enn man trenger. Sløsing føles hverken ansvarlig eller smart.
Reorienteringen drives av mer enn bare nødvendighet: Tanken om bærekraft og gjenbruk spiller inn. Det samme gjør et lenge boblende behov for mer balanse i livet: færre ting, flere opplevelser. Mindre press, mer tid. Sammen med koronapandemien, gir dagens økonomiske usikkerhet anledning til å reorientere ikke bare forbruk og pengebruk, men hele tankesettet om hvordan vi lever og hva vi bruker tid og penger på. I det små og hverdagslige.
Men det er nå folks forbruk og tankesett virkelig endres, ikke under pandemien. Verden, og forbruket, blir ikke snudd på hodet over natta. Folk vil fortsatt bruke penger, like mye som før, men på andre ting og mer (pris)bevisst. Vi tror på en merkbar reorientering. Kanskje måtte den komme.
Mange innser at vi har hatt det (litt for?) godt. og gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp, ta smarte valg. Sparing, investering og penger blir underholdning og fellesskap. Familier samarbeider for å spare mest mulig. Unge følger finfluencers på sosiale medier og lærer (litt) om penger og sparing. Og det er mer: apper, spill, kurs og nettsteder som vil hjelpe oss med å få mest mulig verdi for pengene. Det er ingen grunn til å være lojal forbruker.
Den som følger med får ikke bare "good deals", men også "good times". En ny kategori innhold, SoMe-profiler og underholdning vokser frem. Belønningen er ikke bare økonomisk, den er også emosjonell: Følelsen av å være smart og ansvarlig.