X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,

Trender i bærekraftig forbruk

Nordmenns atferd og holdning til bærekraftig forbruk modnes. Stikkord er gjenbruk, svinn-kutt, nøysomhet , klima og sirkulærøkonomi. Gode intensjoner erstattes av gode løsninger. Lyst erstatter skam. Vi peker ut veien og mulighetene videre.
Publisert
3.6.2022
Oppdatert
5.6.2022

Hva er i endring?

Fra intensjon til løsning.

Nok prat. Nok bærekraftsstrategier, miljømerker og gode intensjoner. Fremover vil det kreves handling. Bedrifter slipper ikke unna med grønnvasking. Forbrukere slipper ikke unna med å skryte av riktige holdninger på Instagram uten å følge opp i praksis. Forbrukerne forventer at alle virksomheter tilbyr løsninger: Gjenbruk, svinnreduksjon, reparasjon, resirkulering og innbytte. Leie-, bytte- og låneordninger organiseres folk i mellom lokalt og digitalt. 

Flere vil prioritere varig kvalitet og måteholden ressursbruk. Men ikke for enhver pris, folk flest er ikke idealister. De vil ha produkter med kvalitet, også de som gjenbrukes. Noen må ta jobben med å kvalitetssikre. Til gjengjeld vil flere forbrukere velge sirkulært.

Fra skam til lyst.

«Alle» vil bidra til gjenbruk og mindre svinn. Men det tar tid å endre vaner. Men nå er noe i ferd med å skje: Matsvinnet minker. Bruktsalg og gjenbruk av klær øker. Stadig flere tenker bærekraft. Dessuten endrer smaken seg: vintage og autentisk kvalitet er på moten. Luksus og bruk-og-kast er ute. Overflod føles feil. Dessuten: Prisene stiger, mange må stramme inn pengebruken. Flere vil leie fremfor eie. Flere kjøper brukt.

Vanlige folk adopterer gjenbrukstrender som tidligere var forbeholdt Løkka-hipstere, miljøidealister og nøysomme pensjonister. Nøkkelen er kvalitet og tilgjengelighet: Nå skapes løsningene som tilbyr god kvalitet og gir handlelyst. god gammeldags nøysomhet er trendy. Det er ingenting  å skamme seg over.

Fortsatt barrierer.

Mange ønsker å dreie forbruket i mer bærekraftig retning, men langt færre gjør det. Mye av forklaringen finnes i pris, vaner og praktiske hensyn. Men våre undersøkelser viser at det også finnes reelle eller opplevde barrierer som vanskeliggjør sirkulære og bærekraftige valg. Forvirring og usikkerhet om hva som faktisk er bærekraftige alternativer i kategorien er en barriere som fører mange til handlingslammelse. Her har hver enkelt bransje og produsent et ansvar for å være tydeligere og gjøre det enklere for folk å velge. 

Og hvorfor skjer det akkurat nå?

"Positive" drivere

Flere positive, motiverende drivere taler til fordel for vekst i bærekraftig forbruk:

  • Forbruk generelt dreies fra produkter mot tjenester.
  • Trendy å tenke bærekraft, sirkulært, gjenbruk, ombruk, upcycling.
  • Nye produkter, bedrifter og tjenester gjør det enkelt å velge bærekraftig.
  • Mange ønsker å leve enklere liv med færre materielle ting og mindre kommersielt press i samfunnet.

"Negative" drivere

Endring skapes også av drivkrefter som ikke bare er positive, men likevel fremmer vekst i gjenbruk og sirkulærøkonomi:

  • Høy inflasjon, med prisstigning på strøm, bensin, mat, reiser...
  • Usikkerhet om egen og landets økonomi fremover setter brems på forbruket.
  • Problemer med å få tak i varer på grunn av den urolige situasjonen i verden, kan føre til mer gjenbruk, brukt, lokalprodusert.

Folk vil gjerne være en del av løsningen fremfor problemet.

De aller fleste nordmenn har intensjon om å være en ansvarlig forbruker, ta hensyn til klima, etikk og bærekraft. Selv om ikke like mange gjør det i praksis.

"Det er tanken som teller". Den har vi alle hørt mange ganger. Og det er sikkert sant, i hvert fall når vi snakker om julegave til bestemor eller en mislykket Pavlovakake til 17. mai. Men ikke når det gjelder bærekraftig forbruk. Mange i den bærekraftsbevisste andelen av norske forbrukere kjenner nå på en snikende følelse av kognitiv dissonans: gapet mellom hva vi ønsker å gjøre, og hva vi faktisk gjør. Mange bedrifter kjenner det samme når de innser gapet mellom hva de sier og hva de er villig til å gjøre. Mange bedrifter og forbrukere handler bærekraftig kun hvis det ikke medfører økonomisk eller praktisk kostnad. Nå ser vi tegn til endring. Med pandemien bak oss er det igjen fokus på bærekraft.
81%
Er villig til å endre atferd og livsstil av hensyn til bærekraft.*
48%
Forsøker å tenke etisk, miljøvennlig og ansvarlig når de shopper.**
* Men nesten halvparten faller fra når vi legger til et forbehold om at det vil ha økonomisk eller praktisk kostnad. Da sier kun 45% ja.
** Tallet har ligget omtrent på stedet hvil siden 2016, med variasjon fra 52% til 46%.
Ansvarlig Forbruk
Ønske om å bidra til miljø, bærekraft og sosialt ansvar.

Mange vil endre forbruket sitt i ansvarlig og bærekraftig retning. Det samme kreves av selskaper. Hva som i størst grad engasjerer folk kan endres fra plast i havet det ene året, til matsvinn eller kjøtt-kutt det neste. Men det nære betyr alltid mest: emballasje, mindre svinn, gjenbruk og hverdagstransporten. Forvent økende aksept for teknologiens rolle i bærekraft, f.eks genetisk modifisert mat og nye energikilder. Men viktigst: krav om handling fremfor ord.

Dette er en trendretning under
Den Moralske forbruker
ansvarlig forbruk fra trendbasen
Der finner du mange gode inspirasjonseksempler som viser ansvarlig forbruk in action, blant annet disse.
Re-Nylon
Famme er langt framme
Reis så mye du vil for å redde klimaet
Lovpålagt og nyttig mikroinnovasjon for klima
Halv pris, mindre svinn
Færre motelanseringer

Energi, klær og mat er områdene av livet hvor flest forbrukere ønsker å bli mer bærekraftige.

Innen hvilke kategorier ser norske forbrukere størst potensiale i å endre eget forbruk i bærekraftig retning? Dette (og mye annet) finner vi svar på i Opinions årlige rapport Forbruker & Bærekraft 2022 (les mer og bestill rapporten her). På topp finner vi strøm og energibruk, klær/ tekstiler og mat og drikke. Kategorier vi (for)bruker hver eneste dag, og som står for en betydelig andel av forbruket vårt. Spesielt nå om dagen med høye priser. Vi målte 13 forbruksområder, og her er de seks kategoriene som topper listen. Her står folk klar til å adoptere gode, bærekraftige løsninger.
0%
100%
59%
Strøm og energiforbruk
55%
Klær, sko og tekstiler
49%
Mat og drikke
43%
Transportmiddel
25%
Lange reiser/ferie
23%
Bolig
Tallene er hentet fra Opinions rapport Forbruker & Bærekraft 2022.

Selv om andel bevisste forbrukere ikke øker, vil vi likevel se vekst i faktisk bærekraftig forbruk, drevet fram av smarte, gode løsninger.

Du vet det sikkert allerede: Den beste måten å motivere forbrukerne til bærekraftige valg, er ikke gjennom moralisering, dommedagsvarsler eller påføring av skam og dårlig samvittighet. Den beste måten er gjennom insentiver (pris, belønning), lyst (kvalitet, smak, design, fristelse) og forenkling (convenience, brukervennlighet). De aller beste løsningene, som for eksempel Tesla, er kinderegg som leverer på alt slik at bærekraft blir en fin bonus.

"Bærekraftsmarkedet" (ja, vi vet det ikke er ett marked, men foreslå et bedre begrep da) har modnet, og bugner av smarte løsninger som gjør bærekraftig forbruk enklere, morsommere og mer lønnsomt. Summen av løsningene vil sikre vekst i bærekraftsmarkedet. Og veldig viktig: Ikke bare blant forbrukerne som allerede er opptatt av bærekraft når de handler, men også mange av de som ikke er det. For som sagt: Hvis man kan velge det man uansett helst vil ha, og få bærekraft som tilleggsbonus, ja da er det ikke noe å lure på.
Sirkulær Shopping
Drivkraften for nøysomt forbruk har gått fra skam til lyst.

«Alle» vil bidra til mer gjenbruk og mindre avfall. Men det tar lenger tid å endre handlinger enn holdninger. Nå er luksus, glitter og bruk-og-kast ute. Overflod tar seg dårlig ut på spisebordet, i garderoben og i folks etiske og moralske regnskap. Forbrukerne forventer at alle virksomheter tilbyr løsninger som reparasjon, resirkulering og innbytte. Folk og bedrifter organiserer egne leie-, bytte- og låneordninger lokalt og digitalt. Flere forbrukere vil prioritere varig kvalitet og måteholden ressursbruk. Men ikke for enhver pris. Folk flest er ikke idealister. De vil ha produkter med kvalitet, også når de gjenbrukes.

Dette er en trendretning under
Den Moralske forbruker
sirkulær shopping fra trendbasen
Der finner du stadig flere ferske og gode inspirasjonseksempler. For eksempel disse.
Norsk fiksestasjon for reparasjon av moteklær
Gjenbruksklær med høy kvalitet utfordrer motebransjen
Smart strøm fra t-banen lader elsparkesykler
Holdbarhetsmerking
Mindre kantinesvinn
Spray hindrer svinn
Bedre emballasje
Digitalt kantine-konsept vil fjerne matsvinn

Hvis man ikke vet hva man bør gjøre, gjør man ingenting. Forvirring om hvilke valg og produkter som er "best" er en barriere for mange forbrukere.

Når vi snakker om bærekraftig forbruk med norske forbrukere i meningsmålinger, fokusgrupper og dybdeintervjuer, tar det aldri lang tid før temaet kommer opp: Det er "umulig" å vite hva som egentlig er best. Med eller uten plastemballasje?  Er økologisk klimavennlig eller ikke? Hybrid, elbil eller beholde den bensinbilen til den kneler? Fyre med strøm, vann, ved eller for kråka? Er Svanemerket bra? Og var det ikke noe muffens med Fairtrade-merket? 2 av 3 forbrukere synes det er vanskelig å orientere seg når de ønsker å handle bærekraftig innen mote og klær (kun 1 av 10 syns det går greit). Som et eksempel.
51%
Mener forvirrende info om klima og miljø gjør det vanskelig å velge bærekraftig.
37%
Sier det er vanskelig å vite hva som er bærekraftig når de skal handle mat og drikke.
Moralsk Forvirring
Motstridende informasjon gjør det frustrerende å handle ansvarlig.

Mange opplever det som vanskelig å handle ansvarlig, fordi det finnes så mye motstridende informasjon om hva som er «best» eller «riktigst». Grensen mellom vitenskap og aktivisme viskes ut. Den som spiller på følelser og forteller den beste historien vinner. Noen forbrukere vil gi opp og melde seg ut, andre vil dyrke følelser og ignorere fakta. Virksomheters oppgave blir å tilby tydelighet og troverdighet som hjelp til å ta de rette valgene.

Dette er en trendretning under
Den Moralske forbruker
moralsk forvirring fra trendbasen
Der finner du eksempler på hvordan forvirring og motstridende info kan komplisere bærekraftig forbruk. Som disse.
Miljøvennlig overforbruk?
Planter mot fisk
Sunt eller usunt?
Vis hva som fungerer

Hva betyr det for deg?

1
Færre løfter, flere løsninger.
Forbrukerne er i ferd med å mettes på løfter, "grønnvasking" og luftige ESG-strategier. Nå stiller de krav til reelle og brukervennlige løsninger som faktisk betyr noe i praksis.
2
Fokusér og gjør det enkelt.
Det er ikke lett å vite hva som er de beste og mest bærekraftige valg i din kategori. Hjelp dem ved å være tydelig på hvilken (dokumentert) endring eller tiltak som betyr aller mest.
3
Bærekraft er ikke det viktigste.
Det holder ikke om et produkt bare er bærekraftig. Det må være bærekraftig i tillegg til det som betyr mest for flest. Ofte er det pris, kvalitet, beliggenhet, brukervennlighet, sunnhet...
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no