X
ET LITE PROBLEM:
Denne siden inneholder interaktiv grafikk som ikke fungerer optimalt på mobilskjerm. Det kan hjelpe å snu skjermen til breddeformat,

Slik er ungdom

Er de unge umulig å forstå eller har de stort sett samme holdninger, verdier og atferd som oss andre? Vi finner vesentlige forskjeller, men mer overraskende er kanskje likhetene.
Publisert
19.10.2022
Oppdatert
20.10.2022

Hva er i endring?

De unge er ikke som før. De er som oss.

I en fjern fortid var ungdommens fremste kjennetegn at de sto i opposisjon til det etablerte og de voksne. Det er lenge siden det var slik, for i dag ser vi at unge og voksne deler svært mange av de samme holdningene og verdiene. Hovedbildet er at vi har mer til felles på tvers av generasjoner enn antagelig noen gang før. Foreldre og barn har i snitt god kontakt, og har tilgang til en stor del av hverandres liv og tanker.

Forskjellene generasjonene i mellom er selvsagt fortsatt til stede, men handler ikke lenger om ulike verdier, ulike politiske meninger eller grunnleggende motstridende mål for livet og samfunnet. De største forskjellene handler mest om at man er i ulike livsfaser, og knytter seg til atferd, interesser og tidsbruk i hverdagen.

Mental helse i førersetet.

Vi merker raskt at mental helse er et tema som engasjerer og opptar de unge i dag, og i stadig større grad. De tenker på det, leser og hører om det i sosiale medier, og ikke minst: snakker med hverandre om det i større grad enn før. Mange av livets og hverdagens store og små valg - hvor vil jeg jobbe, hva skal jeg gjøre i helga, hvem vil jeg henge med - tas med hensynet til mental helse i bakhodet.

Unge er ikke lenger "klimagenerasjonen" som bekymrer seg for klima fremfor andre ting. Sosiale hjertesaker, inkludert mental helse, er saken som engasjerer flest og samler mest. Også på tvers av generasjoner. Mental helse er en samlende sak som kan bidra til å skape fellesskap og engasjement på tvers av målgrupper.

Digitalt (over)modne.

De unge tilbringer nesten dobbelt så mye tid foran skjermen som befolkningen ellers. Nesten alle økte sin digitale tilstedeværelse under pandemien, men de unge økte skjermtiden mest, selv om de allerede var de mest digitale før pandemien. Det digitale skillet mellom generasjonene har blitt større.

Som mange etter hvert innser, er det ikke bare positivt å være ung og hyperdigital. Unge er faktisk mer bevisst på negative konsekvenser av skjermbruk enn hva folk flest er. Mer enn hver tredje ungdom har aktivt prøvd å redusere skjermbruken sin, mer enn dobbelt så mange som i befolkningen ellers. Stort sett uten å lykkes. Paradoksalt nok er det kanskje nettopp skjermbasert teknologi som kan hjelpe dem. Selvpålagte sperrer for tidsbruk på mobilen og nye sosiale medier som BeReal kan bidra.

Er forskjeller mellom generasjoner en reell greie?

Ja, det er det. Men ikke på samme måte som før. 68´er-generasjonen - som i dag ofte kalles Boomers - gjorde opprør mot det etablerte og banet vei for en felles ungdomskultur i opposisjon til de voksne. Hippier og politiske aktivister hele gjengen. Frigjørings- og likestillingsprosjektet ble sentralt for dem. Generasjon X gjorde opprør mot det konforme og mot politiseringen av alle livets områder. Pønkere, japper og slackers hele gjengen. Det individuelle og kreative sto sentralt. Så kom Millennials (dagens 25-40 åringer) som ble den første digitale ungdomsgenerasjonen, men uten noe åpenbart opprørsprosjekt som utfordret de eldre og etablerte. Mange Millennials fikk nok med å passe inn, oppfylle forventninger og etablere seg, gjerne i samarbeid med - ikke i opposisjon mot - sine foreldre. Og nå har vi Generasjon Z, 15-25 åringene som denne temarapporten (og vår ferske UNG 2023 rapport) handler om. Det er litt tidlig å definere dem som generasjon, men de deler mange holdninger og verdier med dagens (nå voksne) Milliennials og Gen X.  

Alder skiller nest mest

Alder er den demografiske variabelen som generelt sett skiller befolkningen nest mest, etter kjønn. Det er altså statistisk mer sannsynlig at en ung mann deler verdier med en voksen mann, enn med en jente på sin egen alder. Vi snakker altså statistisk og i gjennomsnitt (selvsagt finnes mange eksempler på det motsatte også). Dette gjelder primært holdninger og verdier, hvor forskjellene mellom aldersgrupper er mindre enn man skulle tro, spesielt om man sammenligner folk med samme kjønn og/ eller utdanningsnivå. Gen Z, også kalt "klimagenerasjonen", er verken mer eller mindre Moralske forbrukere enn resten av befolkningen. De unge tenker ikke mer etisk, miljøvennlig og ansvarlig når de handler mat, klær, transport. Akkurat like mange (eller få) unge som voksne er villig til å endre atferd og livsstil for å løse felles utfordringer. Når det gjelder praktisk atferd og interesser  finner vi derimot tydelige skiller knyttet til livsfase, forbruk og tidsbruk. Unge, frie og fattige har andre interesser og aktiviteter enn barneforeldre og pensjonister.

UNG2023 går inn i unges liv

Temarapporten du leser nå belyser områder med betydelige og relevante forskjeller mellom generasjonene. Timingen er ikke tilfeldig: vi lanserer nå årets utgave av vår store UNG- rapport som rett og slett heter UNG2023 og kan bestilles her. UNG2023 handler bare om de unge, mens iConsumer Stories ser vi på hele befolkningen. Vi tenkte det ville være interessant å sammenligne generasjonene.

Hva skiller Gen Z fra resten av befolkningen?

Store skiller mellom unge og voksnes fritidsinteresser.

Spør en 20 eller 70 åring og du får samme svar: nordmenn elsker fritiden sin og vi bruker mye tid på interesser (nordmenn har i gjennomsnitt 7 forskjellige fritidsinteresser/ hobbyer, uavhengig av alder). Men hva vi bruker fritiden på varierer stort. Det er nemlig dette som i aller størst grad skiller Gen Z fra resten av befolkningen.
 
4 av 10 oppdaget nye eller tok opp gamle interesser under pandemien. Fjellturer og hekling (!) ble plutselig populære tenåringsaktiviteter. Hashtaggen #booktok på TikTok inspirerte unge til å plukke opp en bok for første gang. Unge og voksnes og unges interesser ble likere. Men nå er restriksjonene over og vi er (nesten) tilbake til normalen. Den store friluftsbølgen er over, og de unges hekleglede forduftet. Friluftsliv, håndarbeid og bøker er igjen «voksne» interesser. Unge på sin side er tilbake på fotballaget og treningssenteret. Unge gutter (og jenter!) gamer som aldri før. Jentene har funnet tilbake til interessen for mote og shopping, selvfølgelig via sosiale medier. Disse er områdene hvor unge skiller seg aller mest fra eldre. Og hvis du trodde unge er de mest reiselystne, kan vi fortelle deg at er det Boomers som er.

En ny generasjon på vei inn i arbeidslivet.

"Unge nå til dags er bare opptatt av å tjene penger".
"Nei, dagens unge vil ha en jobb med mening hvor de bidrar til i løse viktige verdensproblemer!"

Sånn går no dagan - og diskusjonene - når HR- og ledelsesfolket samles. Hvem har rett? Tja... Litt flere unge er opptatt av lønn og mening når de skal velge jobb, sammenlignet med de voksne. Men det største skillet mellom Gen Z og tidligere generasjoner er at Gen Z vil jobbe med interessene sine. Det er like viktig som både sosialt arbeidsmiljø og lønn. Kanskje fører det til at mange vil starte eget? Hele 4 av 10 unge kan tenke seg å leve av noe de selv har skapt. Ved hjelp av digitale verktøy de har fått inn med morsmelken har det aldri vært enklere for dem å gjøre nettopp det.
 
Men når det kommer til stykket vil de aller fleste unge ende opp i tradisjonelle yrker. En ny generasjon digitalt innfødte arbeidstakere som aldri har opplevd en verden uten mulighet for hjemmekontor, er faktisk mindre opptatt av fjernarbeid og hjemmekontor enn andre. De ønsker heller fysisk kontakt med kollegaer, ledelse og arbeidsgiver. De er til og med mer villig til å flytte på seg hvis det betyr at de kan få drømmejobben. De unge er mindre opptatt av gode ledere og av ordninger knyttet til pensjon, forsikring og HMS enn andre (antagelig fordi de ennå ikke har opplevd hvor viktig det er). De unge er mer opptatt av gode karrieremuligheter, som henger sammen med at de er tidlig i karrieren, og at mulighetene er like gode for kvinner og menn. Den siste tiden har fenoménet quiet quitting dukket opp på radaren (i praksis: i sosiale medier). Gjøre minst mulig for mest mulig penger, og ha mest mulig fritid. Litt satt på spissen. Men det illustrerer et viktig poeng: Unge er opptatt av å skille jobb og fritid, ønsker ikke å "jobbe seg ihjel", og investerer mindre av sin tid og identitet i arbeidsgiver og arbeidsplass.

Bekymringer for mental helse.

Vi hører stadig at Gen Z er bekymret og stresset. Og ja, denne generasjonen har mange bekymringer. Men de har ikke flere bekymringer enn resten av befolkningen. På topplisten over unges bekymringer finner vi krig og uro, klimaendringer og økende priser. Det samsvarer med resten av befolkningen. Men her har det som kjent skjedd mye siden februar, da vi hentet disse tallene i Consumer Stories-undersøkelsen. Vår ferske UNG2023-rapport viser at økende priser og krig er #1 og #2 blant unges bekymringer akkurat nå.

Lenger ned på listen finner vi vesentlige forskjeller mellom Gen Z og andre. Jo eldre vi blir, jo mer bekymrer vi oss for egen fysiske helse og helsen til de rundt oss (først og fremst barna våre). Til gjengjeld er det langt flere unge som bekymrer seg for egen psykiske helse. De unge bekymrer seg mer for stress, press og ensomhet enn vi andre gjør. Unge bekymrer seg ikke bare for uro og usikkerhet rundt seg, men også inni seg. For 10-20 år siden var det ikke like vanlig for unge å forholde seg til, og gi uttrykk for, mental helse på samme måte som i dag. Kanskje kan vi si at dagens unge, til tross for høy materiell velstand, er mer bekymret enn tidligere generasjoners unge?

Unge tekno-optimister.

Ingen bør bli overrasket over at unge har et grunnleggende positivt syn på teknologi og dens muligheter for fremtiden. I Consumer Stories spør vi befolkningen om hvilke teknologier de tror blir utbredt de neste 5-10 årene, og finner at de unge er gjennomgående mer optimistisk enn resten av befolkningen. For eksempel om smartmat: Mer enn halvparten av Gen Z tror både kunstig kjøtt fremstilt i laboratorier og sunn «mat» i pulverform blir utbredt om få år. Like mange tror på virtuelle verdener på nett, der vi kan leve og gjøre nesten det samme som i den virkelige verden. (Resten av befolkningen har også trua). Nesten 7 av 10 unge tror vi snart får selvkjørende biler på veiene. Unge er generelt mer positive til teknologiske fremskritt enn voksne. Gen Z vil ha langt større aksept for teknologi som eldre generasjoner synes er unaturlig eller rart, ikke minst genmanipulert mat og virtuelle verdener.

Her er de største skillene.

Vi har plukket ut 10 av de mest signifikante forskjellene mellom Gen Z og resten av befolkningen. Skillene fant vi ved hjelp av en statistisk korrelasjonsanalyse som ser på alle spørsmål i Consumer Stories-studien. Vi brukte en Chi2-signifikanstest som identifiserer spørsmål hvor respondenter mellom 15-25 skiller seg signifikant fra resten av utvalget.
Alle illustrasjoner laget med AI.
Mer opptatt av mote og shopping.
Grafen viser andel som har shopping blant sine fritidsinteresser som  de bruker tid på. Særlig unge jenter er veldig ivrige her. De unge foretrekker faktisk klart fysiske butikker fremfor netthandel. Andel som har shopping som interesse: 
Gen Z
36%
Resten
14%
Flere gamere.
Ikke akkurat et sjokk. Unge, særlig gutter, gamer mye. Gaming er interesse #1 for gutta. Nesten 3 ganger flere unge enn voksne  har gaming og dataspill blant sine interesser. Samtidig ser vi at jentene også kommer for fullt. Andel som har gaming som interesse:
Gen Z
34%
Resten
13%
Flere driver organisert idrett.
I følge Ungdata faller mange unge ut av organiserte fritidsaktiviteter i løpet av tenårene. Særlig på VGS melder mange seg ut av idrettslag. Likevel, det er fortsatt langt flere unge enn voksne som driver aktiv idrett eller lagsport. Fotball, håndball, ski, kampsport er blant favorittene. Andel som driver organisert idrett:
Gen Z
25%
Resten
8%
Vil jobbe med interessene sine.
Unge vil gjerne jobbe med interessene sine. Det er en stor forskjell mellom generasjonene i arbeidslivet. Mange unge vil gjerne leve av noe de selv har skapt, selv om mange selvsagt aldri realiserer drømmen. Andel som legger vekt på å kunne jobbe med sine interesser når de velger yrke og karrierevei: 
Gen Z
53%
Resten
34%
Mer positiv til supermat.
Langt mer enn voksne, har unge tro på næringsrike måltidserstatninger i pulverform som utbredt fenomén de årene. Vi har lenge omtalt optimalisert smartmat i Consumer Stories, for eksempel kjøtt utviklet i laboratorium eller genmodifisert mat som er sunnere eller mer bærekraftig enn naturlig mat. Unge er langt mer positive enn andre. Andel som tror optimalisert mat og pulvermat blir svært utbredt de neste 5-10 år: 
Gen Z
53%
Resten
29%
Stoler mer på influencere.
Unge bruker ikke bare mer tid på sosiale medier, de stoler også mer på profilene de følger, og bruker influenser aktivt når de skal shoppe. Unge oppgir faktisk sosiale medier som hovedkilde til inspirasjon om nye produkter og tjenester. Andelen som følger tips eller anbefalinger fra folk de følger eller kjenner i sosiale medier når de skal kjøpe noe nytt:
Gen Z
54%
Resten
31%
Vil bruke mindre tid på mobilen.
Kanskje overraskende, men unge er mer bevisst på skjermens negative konsekvenser enn folk flest (flere unge er bekymret for egen skjermbruk). Mer enn hver tredje ungdom har aktivt prøvd å redusere skjermbruken, mer enn dobbelt så mange som i befolkningen ellers. Mange unge ønsker å logge av, men de færreste lykkes. Andel som siste år har redusert skjermbruken for å kunne tilbringe mer tid med menneskene rundt seg:
Gen Z
35%
Resten
15%
Mindre lojale shoppere.
Unge bruker mer tid på sosiale medier og mindre tid på å  oppsøke deg og din merkevares app, nettside eller kundeklubb. Unge lytter ofte  til favoritt-influencernes tips om gode tilbud, fremfor hva du sier i din reklame. Andel som deltar i kundeklubber eller fordelsprogrammer hvor man kan oppnå rabatter, poeng og fordeler:
Gen Z
60%
Resten
74%
Villig til å dele data mot skreddersøm.
Unge er vant med algoritmer som gir en skreddersydd feed. Lite irriterer mer enn irrelevant reklame og tilbud. Mange er villig til å betale for skreddersøm med sine persondata. Unge er langt mer delevillig enn andre, hvis de får noe igjen for det. Andel som har delt informasjon om meg selv med selskaper eller nettsider for å få mer tilpasset og skreddersydde tilbud, produkter og tjeneste:
Gen Z
39%
Resten
22%

Relevant inspirasjon fra trendbasen.

TikTok realityserie
Happy vs crappy ending
Bløff, svindel, machomann og guttas opprør
Fra kollektiv til vennebolig
Sjarmerende arbeidsledig ble verdens største TikTok´er
Sparsomme unge setter full fyr på FIRE
HR-storesøstre på TikTok
Svenske unge stemmer ikke som forventet
Premie for mobilpause
Ny æra og ideologisk kamp i gamingbransjen

Hva betyr det for deg?

1
Felles verdier, ulike interesser.
Unge er ikke mystiske aliens, helt ulike oss selv. Tvert i mot: vi deler ofte samme verdier, holdninger og livsmål på tvers av generasjoner. For å skape fellesskap og engasjement, er det bedre å fokusere på å forstå, forenkle og forbedre de unges praktiske hverdag, fremfor å snakke om delte verdier (som de uansett tar for gitt).
2
Vær et bidrag til glede og optimisme.
Mange unge bekymrer seg mye. Mange kjenner på press, angst og uro. De trenger (og oppsøker) optimisme, humor, adspredelse og håp. Det kan du bidra med, fremfor å fôre dem med mer alvor og bekymring.
3
Vær verdifull, ikke kravstor.
Unge forbrukere er ikke lojale. Ønsker du noe fra dem - lojalitet, kjøp, oppmerksomhet, feedback - må du gi noe av reell verdi tilbake. Slik de opplever at de får f.eks. ved å følge influencere i sosiale medier. Slik kan du også tenke som merkevare eller virksomhet.
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no