Kun én prosent av befolkningen oppgir null fritidsinteresser. Alle andre har minst én interesse som de driver med eller er engasjert i. De fleste har flere. Det viser både at vi har fritid, og at vi fyller den med noe meningsfylt. Ofte sammen med andre, og med stor vilje og evne til til å bruke penger for å dyrke interessen.
Rundt 1 av 5 sier de har fått ny(e) eller gjenopptatt forlatte fritidsinteresse(r) i løpet av de siste to årene med pandemi. Det er mange timer og mye utstyr. Nordmenn prioriterer fritiden og fritidsinteressene høyt. Vi investerer ikke bare tid, men også penger og sosiale relasjoner i dem.
De siste to årene har snudd om på hverdagen og fritiden for mange. I fjorårets Consumer Stories rapport fant vi at mange ville ta med seg noen av sine nye vaner videre. Spesielt vil de fortsette med mer fysisk aktivitet utendørs (sier de...). Kanskje er forklaringen at 1 av 3 sier de er i dårligere form etter korona enn før.
Mange fikk mer fritid under korona, særlig de med hjemmekontor, og de som kan erstatte reiser med videomøter. De ønsker seg tilbake til jobb og kolleger, men 1 av 3 vil fortsette med mer hjemmejobbing og videomøter enn før. Antagelig gir det mer tid til fritidsinteresser.
Folk har vært trege med å komme tilbake til normal gjenge etter korona. Det merkes særlig i kultur- og utelivet, der det er full rulle "på by´n" men langt tregere i kulturbransjen. Konserter, utstillinger, festivaler og arrangementer som ikke var planlagt allerede før pandemien sliter med lokke folk opp av sofaen.
Det kan delvis skyldes vane siden det tar tid å omstille seg fra to år på sofaen. Mange unngår å planlegge langt frem i tid, noe som preger billettsalget for nye arrangementer. Samtidig har vi prisøkninger, økonomisk usikkerhet og uro i verden som legger demper på lyst og evne til å komme seg ut. Hjemmet og nærmiljøets trygge favn blir nok den viktigste rammen om fritidsinteressene våre en stund til.