Nasjonale interesser

Fritidsinteresser er det vi driver med når vi kan velge selv. De byr på noe av det beste i livet: fellesskap, glede, mestring. Og en stor kilde til forbruk. Alle som vil bygge relasjoner og relevans gjør lurt i å forstå hvilke interessefellesskap norske forbrukere deltar i. Film- og tv-serier topper lista, men vi sitter langt fra bare i sofaen. Det norske interesselandskapet er stort og sammensatt.
Publisert
11.4.2022
Oppdatert
8.6.2022

Hva er i endring?

Alle har interesser å bruke tid og penger på.

Kun én prosent av befolkningen oppgir null fritidsinteresser. Alle andre har minst én interesse som de driver med eller er engasjert i. De fleste har flere. Det viser både at vi har fritid, og at vi fyller den med noe meningsfylt. Ofte sammen med andre, og med stor vilje og evne til til å bruke penger for å dyrke interessen.

Rundt 1 av 5 sier de har fått ny(e) eller gjenopptatt forlatte fritidsinteresse(r) i løpet av de siste to årene med pandemi. Det er mange timer og mye utstyr. Nordmenn prioriterer fritiden og fritidsinteressene høyt. Vi investerer ikke bare tid, men også penger og sosiale relasjoner i dem.

Koronatiden skapte nye vaner.

De siste to årene har snudd om på hverdagen og fritiden for mange. I fjorårets Consumer Stories rapport fant vi at mange ville ta med seg noen av sine nye vaner videre. Spesielt vil de fortsette med mer fysisk aktivitet utendørs (sier de...). Kanskje er forklaringen at 1 av 3 sier de er i dårligere form etter korona enn før.

Mange fikk mer fritid under korona, særlig de med hjemmekontor, og de som kan erstatte reiser med videomøter. De ønsker seg tilbake til jobb og kolleger, men 1 av 3 vil fortsette med mer hjemmejobbing og videomøter enn før. Antagelig gir det mer tid til fritidsinteresser.

Folk holder seg mer hjemme.

Folk har vært trege med å komme tilbake til normal gjenge etter korona. Det merkes særlig i kultur- og utelivet, der det er full rulle "på by´n" men langt tregere i kulturbransjen. Konserter, utstillinger, festivaler og arrangementer som ikke var planlagt allerede før pandemien sliter med lokke folk opp av sofaen.

Det kan delvis skyldes vane siden det tar tid å omstille seg fra to år på sofaen. Mange unngår å planlegge langt frem i tid, noe som preger billettsalget for nye arrangementer. Samtidig har vi prisøkninger, økonomisk usikkerhet og uro i verden som legger demper på lyst og evne til å komme seg ut. Hjemmet og nærmiljøets trygge favn blir nok den viktigste rammen om fritidsinteressene våre en stund til.

Nordmenn elsker fritid, og vi har (skaffet oss) mye av den. Faktisk mer enn i de aller fleste andre land.

Fritid er viktig for alle, spesielt for nordmenn.

De aller fleste mennesker i verden setter selvsagt pris på fritid. Men noen mer enn andre, og nordmenn er i toppsjiktet blant de som verdsetter den aller mest. Ikke bare er vi glad i fritiden vår, vi har også mye av den. Det viser dokumentasjon fra den store, globale World Values Survey og fra SSB´s undersøkelser om nordmenns tidsbruk. Sistnevnte er riktignok fra 2012, slik at mye kan ha skjedd siden da. SSB har ikke gjort tilsvarende målinger siden. Sveip eller klikk deg gjennom de tre faktablokkene under.
Nordmenn er blant de som vektlegger fritid mest. Her satt opp mot eksempler fra ulike kulturer i verden. Våre nordiske og europeiske naboer ligger ganske likt som oss, med svenskene på topp.
85%
Alle land
96%
Norge
90%
USA
61%
Pakistan
Andel som oppgir "Leisure time" som svært eller ganske viktig i livet. Landrepresentativt utvalg av 1123 respondenter fra Norge.
Kilde: World Values Study, 2021
Vi har mye tid å bruke på fritidsinteresser, men likevel er bare halvparten av oss fornøyd med fritiden vi har til rådighet.
6,19
timer
Gjennomsnittlig antall timer fritid hver nordmann har til rådighet per dag. Naturlig nok har pensjonister mest tid til rådighet (8,16 timer), mens yrkesaktive mellom 25-44 har minst fritid (5,24 timer). Små barn og fulltids jobb henger sammen med lite fritid (sjokkerende nok).
51%
fornøyd
Kun halvparten av befolkningen er fornøyd med tiden man har til rådighet for å gjøre ting de liker. Dette til tross for at vi har mye fritid og mange feriedager sammenlignet med andre land. Jo mer tid man til rådighet, jo mer tilfreds er man. ingen overraskelser der altså.
Kilde: SSBs Tidsbruk- og levekårsundersøkelse, 2012.
De lange linjene viser at vi bruker mindre tid på husarbeid og mer på underholdning i hjemmet. Tid til fysisk aktivitet ser også ut til å øke.
Likestillingen ga begge kjønn mer fritid.
Kvinner bruker 2 timer mindre på husarbeid i 2010 enn i 1970. Menn bruker 47 minutter mer, og samtidig mindre tid på jobb. Begge kjønn har fått mer fritid som resultat.
Mer fritid fra 1970 til 2000, men så stoppet det.
I perioden fra 1970 til 2010 fikk vi 1 time mer pr dag til fritidsaktiviteter. Mest fordi vi brukte mindre tid til husarbeid. Utviklingen stoppet i 2000, da tid brukt til jobb økte.
Mer skjerm og reiser, mindre sosialt.
Skjermtid fyller stadig høyere andel av fritiden vår. Fra 1970 til 2010 doblet tidsbruk på tv. Mobil og andre skjermer kommer i tillegg. Antall reiser økte, men ikke reisenes varighet. Vi brukt mindre sosial tid med andre, mens eldre brukte mer tid på fysisk aktivitet.
Kilde: SSB, Tidsbruk- og levekårsundersøkelse, 2012.
Interesser er det vi driver med når vi kan velge selv. Fellesskap bygget på delte interesser skaper sterke relasjoner. Og det skaper forbruk. Vi bruker mye penger på interessene våre.

Hva skaper fellesskap og utløser forbruk? Topp 10 mest utbredte fritidsinteresser. Sofaen kniver med fjellheimen om topplassen.

Fritidsinteressene våre er knyttet til det beste i livet. Mye annet er viktig i livet, men ikke alt er udelt gledesfylt. Men det er fritidsinteressene våre. Her finner vi samhold, mestring, nytelse, glede og inspirasjon. Og veldig lite av det motsatte. For da slutter vi bare. Vi velger å prioritere interessene fordi vi har lyst, og for å finne fellesskap. Interessene blir en kraftfull arena for å skape relasjoner, engasjement og relevans. Både for mennesker og bedrifter.

Vi har altså en del fritid. Det er viktig for livskvaliteten. Men i hvilken grad fritiden oppleves meningsfull, henger sammen med om man har aktiviteter og interesser å fylle den med, og noen å dele det med. Interessene våre former mange av våre mest meningsfulle fellesskap og vennskap. Og mye av forbruket vårt. Hvilke interessefellesskap, og dermed "markeder", er størst?

Vi forsøker å fange engasjement og aktivitet, ikke kun atferd. Derfor spør vi ikke "hva har du gjort?", men om hvilke fritidsinteresser du er interessert i eller driver med. For eksempel ser nesten alle i befolkningen på film og tv-serier, men "bare" 50% definerer det som en av sine fritidsinteresser. De som har svart på undersøkelsen kunne krysse av for så mange interesser de vil.
0%
100%
50%
Film og tv-serier
49%
Friluftsliv, tur
48%
Egentrening
45%
Reise
43%
Musikk, konsert, festival
40%
Matlaging
38%
Bøker, litteratur
31%
Dyr
30%
Hagearbeid
29%
Se på sport
De fleste av oss deltar i store eller små fellesskap rundt våre interesser. Men bak tallene ligger historiene om de beste ting i livet.

Kartet over norske interessefellesskap viser et sammensatt terreng med kultur, underholdning og samfunnsengasjement som de største temaene.

Figuren viser omfang og størrelsesforhold mellom mellom interesseområdene vi har målt. Figur 2 grupperer dem for å gi overblikk over hvilke interessekategorier som favner flest i befolkningen.
Hvis du ikke ser den interaktive grafikken her, kan din nettleser eller nettverksansvarlige ha begrenset tilgangen til visse typer scripts av sikkerhetshensyn.
Interessene er ikke jevnt fordelt. Vi finner interessante forskjeller når vi sammenligner kjønnene og generasjonene.

Mange fritidsinteresser preges av markante kjønnsforskjeller. Flere bekrefter mytene om menn og kvinners interesser.

Mange av forskjellene bekrefter kulturelle fordommer. Størst kjønnsforskjell ser vi i interessen for håndarbeid. Figuren viser forskjellen i andel menn og kvinner som oppgir at de er interessert i eller driver med fritidsinteressen. De kunne velge så mange interesser de vil. 7% valgte "Annet" og kun 1% valgte "ingen av disse". Mrk: Hvis ikke alle tre prikker vises, er forskjellen mellom gruppene så liten at de andre ikke synes.
Dette er en ikke-interaktiv alternativ visning av grafikken.
Kilde: Opinion Consumer Stories, 2022
Utvalg: 1005 respondenter. Alder 15-79. Landsrepresentativt.

Strekk i laget også mellom aldersgrupper, med millennial-generasjonen som de ubestridte tv-seriekongene.

Alder betyr mye for hva man velger å bruke fritiden på. De største forskjellene mellom unge og eldre finner vi i interessen for å lese bøker (få unge er interessert) og gaming (omvendt). Figuren viser andel i hver aldersgruppe som oppgir at de er interessert i eller driver med fritidsinteressen. De kunne velge så mange interesser de vil. 7% valgte "Annet" og kun 1% valgte "ingen av disse". Generasjonene er definert slik: Gen Z = 15-24; Millennials = 25-44; Gen X = 45-59; Boomers = 60+.
Dette er en ikke-interaktiv alternativ visning av grafikken.
Kilde: Opinion Consumer Stories, 2022
Utvalg: 1005 respondenter. Alder 15-79. Landsrepresentativt.
Relatert inspirasjon fra trendbasen.
2023

Kvinner logger og lever livet etter syklus

2023

AI-verktøy snur jobbhverdagen på hodet

2023

HR-storesøstre på TikTok

2022

Plantebasert reiseguide

2022

Kalde og varme vennskap

2022

Drags

2022

Speedfriending for sosialt isolerte

2022

Knust og hærverk

se alle
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no