Funfacts

En utvalgt strøm av aktuelle tall fra våre undersøkelser. Alle tall viser til andel av den norske befolkningen hvis ikke annet er oppgitt.

Mer hjemmekontor

22%
Av arbeidstakerne jobber hovedsakelig på hjemmekontor i september. 10 prosentpoeng opp fra juni.
2022

Stå for noe

6 av 10
Mener det er viktigere nå enn noen gang å vise hvilke verdier og holdninger man står for.
2022

Mangfoldsnorge

1 av 5
I befolkningen er første eller andre generasjons innvandrere (forventet økning til 1 av 4 i 2060).
Kilde:
SSB
2022

Smittefrykt

1 av 5
Andel som er bekymret for koronasmitte (september), laveste andel siden pandemistart.
2022

Valg i Sverige?

1 av 5
Andel med interesse for svensk politikk (de har snart valg). 1 av 10 svensker bryr seg om norsk.
Kilde:
Opinion
2022

El-syklister

14%
Andel som har benyttet el-sykkel siste 30 dager. Sør-østlendinger og Jærbuer er ivrigst.
2022

Endret bilbruk

1 av 4
Andel bileiere i befolkningen som har endret sin bilbruk p.g.a. dagens høye bensinpriser.
Kilde:
Opinion
2022

Største TikTok´er

7 mill
Antall følgere av @gurobelly, den største norske TikTokeren (Guro Elde Paulsen).
2022

Ugreie meninger

1 av 4
Andel som har meninger om religion som de føler det er ugreit eller ubehagelig å uttrykke offentlig.
2022

Favorittnavn

No(r)a
De mest populære navnene for nyfødte i 2021 var Nora for jenter og Noa/Noah for gutter.
Kilde:
SSB
2022

Sparing i fond

1 av 2
Andel som sparer i fond. Det er flere enn noengang, etter sterk økning siste fem år.
Kilde:
Opinion
2022

Flere nordmenn

6 mill
Befolkningen i Norge vil passere 6 millioner i 2050, opp fra 5,4 i dag.
Kilde:
SSB
2022

Ikke-heterofile

7%
Anslag for andel med ikke-heterofil orientering eller tiltrekning i Norge.
Kilde:
SSB
2022

Pride-markering

64%
Mener det er viktig at Pride markeres. (Tall fra før årets Pride).
Kilde:
Opinion
2022

Hen eller ikke?

1 av 4
Andel som er enig i at det bør finnes et tredje juridisk kjønn. 4 av 10 mener det ikke bør finnes.
Kilde:
Opinion
2022

Legetime på video

1 av 2
Andel som kan tenke seg å gjennomføre legetime via videosamtale.
2021

Redusere brødsvinn

7 av 10
Synes det er OK med redusert brødutvalg i butikken for å kutte matsvinn. Brød er en svinn-versting.
Kilde:
Opinion
2022

Norgesferie igjen?

6 av 10
Andel nordmenn som i juni tror sommerferien kun blir i Norge i år. Opp 10 pp siden mai.
2022

Ansvarlige shoppere

48%
Andel i befolkningen som forsøker å tenke etikk og miljø når de shopper.
2022

Enklere liv

43%
Andel som ønsker seg enklere liv med færre eiendeler og fokus på tilstedeværelse. Flest kvinner.
2022

Alkoholkonsum

1 av 3
Andel nordmenn som drikker alkohol ukentlig.
Kilde:
SSB
2022

Fortsatt pandemi

57%
Andel nordmenn i mai ´22 som ikke tror pandemien er over (28% tror den er over).
2022

Velger norsk mat

4 av 10
Andel i befolkningen som er bevisste på å velge norsk mat når de handler på butikken.
2022

Få klimafornektere

3%
Andel nordmenn som mener klimaendringene ikke er reelle.
2021

Eldre mødre

30,1
Snittalder for kvinner som føder sitt første barn passerte 30 for første gang i 2021.
Kilde:
SSB
2022

Ungt nei til EU

1 av 5
Andel unge (15-29) som mener Norge burde bli medlem av EU.
2022

Ung pessimisme

50%
Halvparten av dagens unge (15-29) tror de får det dårligere enn forrige generasjon.
2022

Viktig kjøtt

75%
Andel som mener kjøtt er viktig for å opprettholde norsk landbruk og matproduksjon.
2022

Norsk frokost

65%
Sier at det meste av frokosten deres er «norsk mat» (halvparten sier det samme om middagen).
2022

Koronakroppen

4 av 10
Andel (37%) som sier de er i dårligere form etter korona.
2022

VM-boikott

2 av 3
Nordmenn mener Norge burde boikottet fotball-VM i Quatar (men det løste seg av seg selv).
2022

Koronanetthandel

37%
Sier de handlet mer på nett under koronaperioden enn før.
Kilde:
Opinion
2021

Mindfulness

1 av 4
Har utført øvelser eller brukt teknikker for mindfulness og yoga i løpet av det siste året.
2022

Krigsfrykt

67%
Andel som bekymrer s for krig og uro, en frykt som topper en lang liste mulige bekymringer.
2022

Unge sliter

1 av 2
Andel nordmenn som tror unge har det ekstra vanskelig under korona (kun 1/4 tror de har det bra).
2021

Klemmeklare

7 av 10
Har i april gitt klem til noen de ikke deler husstand med siste uke, en dobling fra februar.
2022

Norsk identitet

8 av 10
Andel nordmenn som mener det er viktig å ta vare på norsk identitet og egenart.
2021

Nye vaner

1,5 mill
Antall nordmenn (4 av 10) som har adoptert nye og varige vaner eller hobbyer i koronatiden.
2022

Norske innovatører

9%
Andel som sier de er først ute i sitt miljø med trender og teknologi. Flest menn og unge.
2022

Ytringsfrihet

50%
Av befolkningen har ytringsfrihet blant fem ting de liker best ved Norge (færrest blant 25-40).
2022

Kjøttskam?

1 av 4
Oppgir at de får dårlig samvittighet av å spise rødt kjøtt, mest pga helse.
2022

Pizzaelskere

7 av 10
Andel som spiser pizza flere ganger i måneden. Flest blant menn og barnefamilier (9 av 10).
2022

Sårbar inspirasjon

63%
Blir mer inspirert av de som viser sårbarhet og svakhet, enn av de som viser styrke og suksess.
2022

Sosialt savn

2 av 3
Mener vi har mistet noe i dagens digitale samfunn, og at vi trenger mer menneskelig kontakt.
2022

Vanlige folks tur?

4 av 10
Andel nordmenn som beskriver seg «som folk flest». Bare 1 av 10 «skiller seg ut». Resten i midten.
2022

Det beste med Norge

65%
Velger "trygt land å bo i" som noe av det beste med Norge (#1 blant mange egenskaper).
2022

Bærekraftig handling

44%
Sier de har valgt et produkt fordi det er mer etisk eller miljøvennlig i løpet det siste året.
2022

Dyrevenner

1 av 3
Andel nordmenn som har (kjæle)dyr som fritidsinteresse. Flest jenter.
2022

Friluftsfolket?

50%
(Bare?) halvparten av nordmenn har friluftsliv som en av sine fritidsinteresser.
2022

Skjermdetox

2 av 5
Andel som bevisst har redusert skjermbruk siste år for å være mer tilstede med folk rundt seg.
2022

Meningsfull jobb?

9%
Andel i befolkningen som vi velge jobb hvor de kan bidra til å løse samfunnsutfordringer.
2022

Klubb for kunder

7 av 10
Andel norske forbrukere som er medlem i kundeklubb som gir rabatter eller poeng.
2022

Gode venner

6,8
Gjennomsnittlig antall nære venner hver nordmann har.
2022

Touchy tema

1 av 2
Halvparten av alle nordmenn har meninger de føler det er sosialt ubehagelig å uttrykke.
2022

Leie eller eie

1 av 5
Andel som har leid eller lånt noe fremfor å kjøpe nytt i løpet av siste år.
2022

Shoppestopp

55%
Andel i befolkningen som bevisst har redusert antall ting de eier i løpet av siste året.
2022

Folkelig opprør

1 mill.
Antall nordmenn som har deltatt i digital eller fysisk protest eller demonstrasjon siste året.
2022

Samfunnstillit

62%
Andel som har tillit til informasjon fra Regjeringen. Den er fallende (mars 22).
2022

God årslønn

609.600
Gjennomsnittlig årslønn for sysselsatte i Norge. Kvinner og offentlig sektor øker mest.
Kilde:
SSB
2022

Klassesamfunn

1 av 5
Andel i befolkningen som sier de tilhører arbeiderklassen (overraskende mange har høy utdanning).
2022

Få røykere

8%
Andel i befolkningen som røyker daglig. Flere kvinner enn menn, flere eldre enn unge.
Kilde:
SSB
2022

Coworking

4 av 10
Andel av 15-29 åringer som kunne tenke seg å jobbe frilans i nettverk med andre.
2021

Klimaforvirret

4 av 10
Andelen i befolkningen som synes det er vanskelig å vite hvilke produkter som er bærekraftige.
2021

Bildeling?

28%
Andel i befolkningen som har brukt eller kan tenke seg å bruke bildelingstjeneste (flest i byene).
2021

Bærekraftig endring

1 av 5
Andel som har gjort endringer som har kostet penger eller praktisk ulempe, av hensyn til bærekraft.
2022

Antikommers

74%
Andelen kvinner som ønsker et mindre kommerst samfunn med mindre prestasjonspress (mot 59% av menn).
2021

Butikken på hjørnet

1 av 3
Har i det siste bevisst valgt å handle et sted fordi de kjenner eier eller ansatte.
2022

Vennlige kjøpsråd

1 av 3
Har nylig sjekket tips fra venner eller influencere i sosiale medier før de skal kjøpe noe nytt.
2022

Hjemmelæring

48%
Andel som gjerne vil delta på kurs eller seminarer hjemmefra.
2021

Skjermavtaler

50%
Vil gjerne ha møter med banken eller ha legetimer via skjerm hjemmefra.
2021

Butikk er best

55%
Et lite flertall foretrekker å handle i fysisk butikk (14% foretrekker nett, resten midt i mellom).
2021

Hjemmediagnose

65%
Har tro på at digitale hjemmetester av blodprøver o.l blir utbredt i Norge de neste 5-10.
2022

Virtuelle liv?

5 av 10
Halvparten i befolkningen tror virtuelle verdener på nett blir utbredt i Norge de neste 5-10 årene.
2022

Strømmehelter

85%
Nesten alle er aktive brukere av strømmetjenester som Netflix, Spotify, Sumo og lignende.
2022

Prisjegere

7 av 10
Andel i befolkningen som sammenligner priser for å finne beste deals når de skal handle.
2022

Tid til fritid

6,19
Gjennomsnittlig antall timer fritid hver nordmann har til rådighet per dag.
Kilde:
SSB
2017

Matinteresse

4 av 10
Andel som har matlaging og baking som hobby eller fritidsinteresse.
2022

Mindre klimabekymret

53%
Andel unge (15-25) som er bekymret for klimaendringer. Ned fra 63% i fjor. Krig og pandemi trumfer.
2022
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
cs@opinion.no
www.opinion.no