om RAPPorten
bestill tilgang
trendene
funfacts
TIL RAPPORTEN
LOGG INN
LOGG UT
Funfacts
En utvalgt strøm av aktuelle tall fra våre undersøkelser. Alle tall viser til andel av den norske befolkningen hvis ikke annet er oppgitt.
Mer hjemmekontor
22%
Av arbeidstakerne jobber hovedsakelig på hjemmekontor i september. 10 prosentpoeng opp fra juni.
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
Stå for noe
6 av 10
Mener det er viktigere nå enn noen gang å vise hvilke verdier og holdninger man står for.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Mangfoldsnorge
1 av 5
I befolkningen er første eller andre generasjons innvandrere (forventet økning til 1 av 4 i 2060).
Kilde:
SSB
2022
Smittefrykt
1 av 5
Andel som er bekymret for koronasmitte (september), laveste andel siden pandemistart.
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
Valg i Sverige?
1 av 5
Andel med interesse for svensk politikk (de har snart valg). 1 av 10 svensker bryr seg om norsk.
Kilde:
Opinion
2022
El-syklister
14%
Andel som har benyttet el-sykkel siste 30 dager. Sør-østlendinger og Jærbuer er ivrigst.
Kilde:
Opinion Forbrukermeter
2022
Endret bilbruk
1 av 4
Andel bileiere i befolkningen som har endret sin bilbruk p.g.a. dagens høye bensinpriser.
Kilde:
Opinion
2022
Største TikTok´er
7 mill
Antall følgere av @gurobelly, den største norske TikTokeren (Guro Elde Paulsen).
Kilde:
Skriv inn manuell kilde
NRK
2022
Ugreie meninger
1 av 4
Andel som har meninger om religion som de føler det er ugreit eller ubehagelig å uttrykke offentlig.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Favorittnavn
No(r)a
De mest populære navnene for nyfødte i 2021 var Nora for jenter og Noa/Noah for gutter.
Kilde:
SSB
2022
Sparing i fond
1 av 2
Andel som sparer i fond. Det er flere enn noengang, etter sterk økning siste fem år.
Kilde:
Opinion
2022
Flere nordmenn
6 mill
Befolkningen i Norge vil passere 6 millioner i 2050, opp fra 5,4 i dag.
Kilde:
SSB
2022
Ikke-heterofile
7%
Anslag for andel med ikke-heterofil orientering eller tiltrekning i Norge.
Kilde:
SSB
2022
Pride-markering
64%
Mener det er viktig at Pride markeres. (Tall fra før årets Pride).
Kilde:
Opinion
2022
Hen eller ikke?
1 av 4
Andel som er enig i at det bør finnes et tredje juridisk kjønn. 4 av 10 mener det ikke bør finnes.
Kilde:
Opinion
2022
Legetime på video
1 av 2
Andel som kan tenke seg å gjennomføre legetime via videosamtale.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Redusere brødsvinn
7 av 10
Synes det er OK med redusert brødutvalg i butikken for å kutte matsvinn. Brød er en svinn-versting.
Kilde:
Opinion
2022
Norgesferie igjen?
6 av 10
Andel nordmenn som i juni tror sommerferien kun blir i Norge i år. Opp 10 pp siden mai.
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
Ansvarlige shoppere
48%
Andel i befolkningen som forsøker å tenke etikk og miljø når de shopper.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Enklere liv
43%
Andel som ønsker seg enklere liv med færre eiendeler og fokus på tilstedeværelse. Flest kvinner.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Alkoholkonsum
1 av 3
Andel nordmenn som drikker alkohol ukentlig.
Kilde:
SSB
2022
Fortsatt pandemi
57%
Andel nordmenn i mai ´22 som ikke tror pandemien er over (28% tror den er over).
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
Velger norsk mat
4 av 10
Andel i befolkningen som er bevisste på å velge norsk mat når de handler på butikken.
Kilde:
Opinion Spisetrender
2022
Få klimafornektere
3%
Andel nordmenn som mener klimaendringene ikke er reelle.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Eldre mødre
30,1
Snittalder for kvinner som føder sitt første barn passerte 30 for første gang i 2021.
Kilde:
SSB
2022
Ungt nei til EU
1 av 5
Andel unge (15-29) som mener Norge burde bli medlem av EU.
Kilde:
Opinion UNG
2022
Ung pessimisme
50%
Halvparten av dagens unge (15-29) tror de får det dårligere enn forrige generasjon.
Kilde:
Opinion UNG
2022
Viktig kjøtt
75%
Andel som mener kjøtt er viktig for å opprettholde norsk landbruk og matproduksjon.
Kilde:
Opinion Spisetrender
2022
Norsk frokost
65%
Sier at det meste av frokosten deres er «norsk mat» (halvparten sier det samme om middagen).
Kilde:
Opinion Spisetrender
2022
Koronakroppen
4 av 10
Andel (37%) som sier de er i dårligere form etter korona.
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
VM-boikott
2 av 3
Nordmenn mener Norge burde boikottet fotball-VM i Quatar (men det løste seg av seg selv).
Kilde:
Opinion Forbruker & Bærekraft
2022
Koronanetthandel
37%
Sier de handlet mer på nett under koronaperioden enn før.
Kilde:
Opinion
2021
Mindfulness
1 av 4
Har utført øvelser eller brukt teknikker for mindfulness og yoga i løpet av det siste året.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Krigsfrykt
67%
Andel som bekymrer s for krig og uro, en frykt som topper en lang liste mulige bekymringer.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Unge sliter
1 av 2
Andel nordmenn som tror unge har det ekstra vanskelig under korona (kun 1/4 tror de har det bra).
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2021
Klemmeklare
7 av 10
Har i april gitt klem til noen de ikke deler husstand med siste uke, en dobling fra februar.
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
Norsk identitet
8 av 10
Andel nordmenn som mener det er viktig å ta vare på norsk identitet og egenart.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Nye vaner
1,5 mill
Antall nordmenn (4 av 10) som har adoptert nye og varige vaner eller hobbyer i koronatiden.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Norske innovatører
9%
Andel som sier de er først ute i sitt miljø med trender og teknologi. Flest menn og unge.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Ytringsfrihet
50%
Av befolkningen har ytringsfrihet blant fem ting de liker best ved Norge (færrest blant 25-40).
Kilde:
Consumer Stories
2022
Kjøttskam?
1 av 4
Oppgir at de får dårlig samvittighet av å spise rødt kjøtt, mest pga helse.
Kilde:
Opinion Spisetrender
2022
Pizzaelskere
7 av 10
Andel som spiser pizza flere ganger i måneden. Flest blant menn og barnefamilier (9 av 10).
Kilde:
Opinion Spisetrender
2022
Sårbar inspirasjon
63%
Blir mer inspirert av de som viser sårbarhet og svakhet, enn av de som viser styrke og suksess.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Sosialt savn
2 av 3
Mener vi har mistet noe i dagens digitale samfunn, og at vi trenger mer menneskelig kontakt.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Vanlige folks tur?
4 av 10
Andel nordmenn som beskriver seg «som folk flest». Bare 1 av 10 «skiller seg ut». Resten i midten.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Det beste med Norge
65%
Velger "trygt land å bo i" som noe av det beste med Norge (#1 blant mange egenskaper).
Kilde:
Consumer Stories
2022
Bærekraftig handling
44%
Sier de har valgt et produkt fordi det er mer etisk eller miljøvennlig i løpet det siste året.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Dyrevenner
1 av 3
Andel nordmenn som har (kjæle)dyr som fritidsinteresse. Flest jenter.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Friluftsfolket?
50%
(Bare?) halvparten av nordmenn har friluftsliv som en av sine fritidsinteresser.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Skjermdetox
2 av 5
Andel som bevisst har redusert skjermbruk siste år for å være mer tilstede med folk rundt seg.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Meningsfull jobb?
9%
Andel i befolkningen som vi velge jobb hvor de kan bidra til å løse samfunnsutfordringer.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Klubb for kunder
7 av 10
Andel norske forbrukere som er medlem i kundeklubb som gir rabatter eller poeng.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Gode venner
6,8
Gjennomsnittlig antall nære venner hver nordmann har.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Touchy tema
1 av 2
Halvparten av alle nordmenn har meninger de føler det er sosialt ubehagelig å uttrykke.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Leie eller eie
1 av 5
Andel som har leid eller lånt noe fremfor å kjøpe nytt i løpet av siste år.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Shoppestopp
55%
Andel i befolkningen som bevisst har redusert antall ting de eier i løpet av siste året.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Folkelig opprør
1 mill.
Antall nordmenn som har deltatt i digital eller fysisk protest eller demonstrasjon siste året.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Samfunnstillit
62%
Andel som har tillit til informasjon fra Regjeringen. Den er fallende (mars 22).
Kilde:
Opinion Koronamonitor
2022
God årslønn
609.600
Gjennomsnittlig årslønn for sysselsatte i Norge. Kvinner og offentlig sektor øker mest.
Kilde:
SSB
2022
Klassesamfunn
1 av 5
Andel i befolkningen som sier de tilhører arbeiderklassen (overraskende mange har høy utdanning).
Kilde:
Consumer Stories
2022
Få røykere
8%
Andel i befolkningen som røyker daglig. Flere kvinner enn menn, flere eldre enn unge.
Kilde:
SSB
2022
Coworking
4 av 10
Andel av 15-29 åringer som kunne tenke seg å jobbe frilans i nettverk med andre.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Klimaforvirret
4 av 10
Andelen i befolkningen som synes det er vanskelig å vite hvilke produkter som er bærekraftige.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Bildeling?
28%
Andel i befolkningen som har brukt eller kan tenke seg å bruke bildelingstjeneste (flest i byene).
Kilde:
Consumer Stories
2021
Bærekraftig endring
1 av 5
Andel som har gjort endringer som har kostet penger eller praktisk ulempe, av hensyn til bærekraft.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Antikommers
74%
Andelen kvinner som ønsker et mindre kommerst samfunn med mindre prestasjonspress (mot 59% av menn).
Kilde:
Consumer Stories
2021
Butikken på hjørnet
1 av 3
Har i det siste bevisst valgt å handle et sted fordi de kjenner eier eller ansatte.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Vennlige kjøpsråd
1 av 3
Har nylig sjekket tips fra venner eller influencere i sosiale medier før de skal kjøpe noe nytt.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Hjemmelæring
48%
Andel som gjerne vil delta på kurs eller seminarer hjemmefra.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Skjermavtaler
50%
Vil gjerne ha møter med banken eller ha legetimer via skjerm hjemmefra.
Kilde:
Consumer Stories
2021
Butikk er best
55%
Et lite flertall foretrekker å handle i fysisk butikk (14% foretrekker nett, resten midt i mellom).
Kilde:
Consumer Stories
2021
Hjemmediagnose
65%
Har tro på at digitale hjemmetester av blodprøver o.l blir utbredt i Norge de neste 5-10.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Virtuelle liv?
5 av 10
Halvparten i befolkningen tror virtuelle verdener på nett blir utbredt i Norge de neste 5-10 årene.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Strømmehelter
85%
Nesten alle er aktive brukere av strømmetjenester som Netflix, Spotify, Sumo og lignende.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Prisjegere
7 av 10
Andel i befolkningen som sammenligner priser for å finne beste deals når de skal handle.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Tid til fritid
6,19
Gjennomsnittlig antall timer fritid hver nordmann har til rådighet per dag.
Kilde:
SSB
2017
Matinteresse
4 av 10
Andel som har matlaging og baking som hobby eller fritidsinteresse.
Kilde:
Consumer Stories
2022
Mindre klimabekymret
53%
Andel unge (15-25) som er bekymret for klimaendringer. Ned fra 63% i fjor. Krig og pandemi trumfer.
Kilde:
Opinion Forbruker & Bærekraft
2022
OPINION AS
Vulkan 16
0178 OSLO
hei@opinion.no
www.opinion.no