Før TikTok vant kampen om de unges skjermtid valgte brukernes selv aktivt hvilke profiler, venner og merkevarer de ville følge og se mer av i sosiale medier. Men nå er mekanismene i endring. I dag styres innholdskonsumet av avhengighetsskapende algoritmer som viser skreddersydd innhold basert på hva vi har likt tidligere. "Alle" sosiale medier følger TikToks oppskrift. Trenden er tydelig: Vi går fra aktivt til passivt innholdskonsum. Brukerne lar algoritmen finne og velge innhold for dem. Det mest populære innholdet vinner på bekostning av det sære, overraskende eller personlige. Innholdet som virkelig "tar av" oppnår eksponensiell viral effekt.
Du trenger ikke lenger være kjent, ha enorme følgertall eller store ressurser for å "ta av" viralt. Hvem som helst kan gå lokalt eller globalt viralt. TikTok har skapt et viralt demokrati, eller meritokrati. Algoritmen fremhever det mest engasjerende og relevante innholdet, uavhengig av avsenders følgertall eller kjendisstatus. TikTok tar kun hensyn til publikums reaksjon og engasjement når de velger hvilket innhold som promoteres, mens Instagram og Youtube ofte tar andre (kommersielle og lite transparente) hensyn i tillegg. TikTok prioriterer nytt og kreativt innhold, også fra ukjente, og gir i tillegg brukerne verktøy til selv å forbedre og bygge på videoer skapt av andre. Resultatet er en plattform hvor alle kan gå viralt.
Vær autentisk: Målgruppen avslører deg raskt hvis du ikke er genuin. Alt som føles tvunget, kleint eller falsk faller som en stein til jorden, og gjør mer skade enn godt for merkevaren. Ikke prøv å være kulere enn du er, vær deg deg selv, vær ekte og konsistent.
Vær aktuell: Virale kampanjer får fart raskt og blir raskt utdatert. Det gjelder å holde seg oppdatert på trender, "buzz" og koder for å skape engasjement.
Vær morsom: Humor funker, det gjør innhold minneverdig og delbart og er ryggraden i det meste av viralt innhold og virale personligheter.
Det aller beste er om du klarer å være alle tre samtidig.
Trendsyklusenes tempo øker, flyktige fenomener kommer og går, og marketing blir en kamp om å skape virale vinnere. Du må være rask, relevant og rasende festlig for å nå frem. Memetikk er studiet av informasjon, kultur og hvordan kulturelle idéer spres mennesker i mellom. Med andre ord alt det markedsførere og kommunikatører strever mot å lykkes med hver eneste dag: Skape trender. Være aktuell. Utforme budskap som sitter. Fortelle historier som folk vil dele med andre. Bli kjent, populær og husket.
Genene bærer de fysiske egenskapene våre, memene bærer ideene og kulturen.
Memetikk er studiet av kulturelle idéer og atferds evolusjon og spredning. Hva er verdt å imitere og hva er verdt å spre, og hvorfor? Kall det gjerne kulturens parallell til genetikken, studiet av hvordan biologiske egenskaper oppstår og spres gjennom arter og århundrer. Genene bærer de fysiske egenskapene våre, memene bærer ideene og kulturen. Imitasjon og tilpasning er stikkord for suksessrike genetiske (biologiske) og memetiske (kulturelle) egenskaper. Begrepet "meme" ble skapt av evolusjonsbiologen Richard Dawkins i boka The Selfish Gene for å beskrive kulturelle enheter - en idé, en trend, en mote, en vits - som mennesker sprer videre gjennom imitasjon og naturlig seleksjon. Dårlige vitser dør (seleksjon), de gode fortelles videre (imiteres). Men hva gjør en vits god? Hvilke egenskaper må et budskap, trend, video, reklame eller slagord ha for å vinne kampen mot de andre? Memetikk gir en vitenskapelig ramme for å forstå dette, ved å forklare hvordan visse kulturelle memer overlever og andre ikke. Memetisk analyse kan brukes til å skape viralt innhold og optimalisere kampanjer. Ta gjerne en prat med oss i Opinion om hvordan vi kan hjelpe deg med dette.
Memer er intet mindre enn den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesker noen gang har skapt.
Memer er bærere av kulturelle idéer, men også navnet på et helt konkret digitalt format, født av og på internett. Memer - underholdende og delbare bilder og korte videostories - fungerer som hypersmittsomme bærere og spredere av trender på tvers av kanaler. Memer er intet mindre enn den mest effektive mekanismen for spredning av idéer og budskap mennesker noen gang har skapt. Alle kommunikatørers våte drøm. Fragmenter av kulturelle koder spres med lysets hastighet, og forsvinner like raskt. I dag er TikTok, Youtube, Reddit, Twitter og gaming de viktigste arenaene for trender og kulturell kreativitet. Memer og andre virale fenomener er ferdiglagede formater du kan utnytte for å spre idéer og budskap effektivt, spesielt til unge. De gir gratis traction og god merkevare-stemning hvis du gjør det rett. Men du må være rask og tidsfølsom, levetiden er begrenset. Ofte snakker vi timer og dager, ikke uker. Smarte merkevarer trykker memeformatet til sitt bryst, men må være tett på kulturen og kodene for å lykkes for det er lett å trå feil.