1 av 5 nordmenn har utenlandsk bakgrunn i dag, 1 av 4 om noen tiår. I storbyene og blant de unge er andelen høyere. Utviklingen vil kreve mer av alle som vil kommunisere med eller utvikle produkter og tjenester for nordmenn. Vi har hatt det enkelt hittil, med en relativt homogen befolkning med felles verdier og kulturelle referanser. Slik blir det ikke fremover.
Nå vokser andre- og tredje generasjons innvandrere frem som betydelig forbrukergruppe, med vaner og preferanser mikset sammen fra flere kulturer. Markedsføring og kommunikasjon blir mer komplisert og sammensatt. Flere hensyn og dimensjoner må med i ligningen. Vi må revurdere planer, plattformer og merkevarer.
Nordmenn med utenlandsk bakgrunn er yngre enn nordmenn flest, med moderne drømmer og forbruksmønstre. De er mer materialistisk orienterte, og har hyperdigitale medievaner. De er mindre opptatt av tradisjonelle norske verdier og kulturelle uttrykk, og mer åpne for endring og nyheter. Mest fordi de er unge, men også fordi de ikke bærer med seg de samme tradisjoner og forbruksvaner som andre.
Det gjelder selvsagt ikke alle med utenlandsk bakgrunn. Noen har ressurser til å forbruke, andre ikke. Noen preges av konservative sosiokulturelle holdninger, andre ikke. Men felles for de fleste er at rollen som forbruker i Norge er i støpeskjeen. Uten de samme konserverende vanene og tradisjonene norske forbrukeres preferanser og valg ofte styres av.
Identitet og tilhørighet er sentrale temaer for nordmenn med utenlandsk bakgrunn. De står midt mellom kulturer og generasjoner. Men også i samfunnet ellers er identitetspolitikk og nasjonal tilhørighet hot topics. Mye tyder på at vi står foran en tid hvor disse blir ennå viktigere temaer.
Vi har hatt debatter om identitetspolitikk og rasisme, koranbrenning og avkolonisering. De siste årene også krig, stengte grenser, uro og erkjennelsen av at ikke alle i verden deler våre verdier. Midt i dette står mange nordmenn med utenlandsk bakgrunn. Vi kan få styrket fokus på det nasjonale, på tillit og tilhørighet. Hvem vil føle seg innenfor og utenfor? I verste fall får vi friksjoner, i beste fall samling om felles verdier i romslig fellesskap. Hva blir din rolle?